Nästa artikel
Premiär för Volkswagen ID.7 – här är nya elbilen
Nyheter

Premiär för Volkswagen ID.7 – här är nya elbilen

Publicerad 17 april 2023 (uppdaterad 18 april 2023)
Volkswagens nya eldrivna flaggskeppsmodell klarar 70 mil på en laddning och får en lyxig interiör. Här är nyheterna i senaste medlemmen i ID-familjen.

Volkswagen har visat upp ännu en modell i den eldrivna ID-familjen. Den här gången handlar det om en sedanmodell som heter Volkswagen ID.7.

Nykomlingen säljs in som en flaggskeppsmodell och blir något kortare än Tesla Model S. Men prestandasiffrorna – som fortfarande är preliminära – ger inte riktigt intryck av någon toppmodell. Effekt på 286 hk, vridmoment på 550 Nm, toppfart på 180 km/tim och en accelerationstid till 100 km/tim på sju sekunder håller knappast toppklass.

När det gäller räckvidd och effektivitet hoppas däremot Volkswagen att kunna konkurrera med de bästa. Batteripaketet på 77 kWh ger en preliminär räckvidd på 61,5 mil medan det större 86 kWh-batteriet klarar upp till 70 mil. 

En till stor del ”stängd” front är en av detaljerna som ger ett lågt luftmotstånd på 0,23. Men Volkswagen har inte valt digitala backspeglar.

Volkswagen ID.7 blir bakhjulsdriven som standard, men en fyrhjulsdriven GTX-version med mer effekt anländer senare. När det gäller snabbladdning klarar bilen en laddeffekt på 200 kW.

Volkswagen ID.7 börjar säljas under andra halvåret, det vill säga tidigast i juli, och den svenska lanseringen påbörjas under fjärde kvartalet. ID.7 ska byggas i Emdenfabriken som i dag bygger Passat och Arteon. Priserna är ännu inte klara.

Motorn är helt nyutvecklad och ska vara effektivare än i tidigare ID-modeller. I Volkswagen ID.7 levererar den 286 hk och 550 Nm.

Interiören är uppdaterad på flera punkter jämfört med tidigare ID-modeller. Bland annat finns – äntligen! – belysta reglage för klimatanläggningen under skärmen.

Pekskärmen är större och har ett helt omarbetat gränssnitt jämfört med tidigare ID-bilar. Nya stolar med massage och ”smarta” ventilationsutblås ska ge högre komfort. Stolarna har även fuktsensorer och kan automatiskt styra värme och kyla.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (59)

  • 20 april 2023 Ja, jag vet inte ifall jag…
  • 20 april 2023 Håller med Guran och tycker…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.