Nästa artikel
Första intrycken: Så känns nya Hyundai Ioniq 6
Nyheter

Första intrycken: Så känns nya Hyundai Ioniq 6

Publicerad 10 mars 2023 (uppdaterad 10 mars 2023)
Anders Helgesson på plats i Madrid: ”Den är lika kufisk i verkligheten”

Vi Bilägares reporter Anders Helgesson har spenderat fredagen bakom ratten i Hyundai Ioniq 6 – den nya, slanka sedanen som ska komplettera märkets elbilsutbud jämte den kantiga Ioniq 5.

Efter att ha synat bilen i sömmarna kan han konstatera att bilen ser precis lika märklig ut i verkligheten som den gör på bild. 

– Om du tycker att den ser kufisk ut på bild kommer du tycka det i verkligheten också. Jag har inte riktigt vant mig vid hur den ser ut ännu, det här kräver lite tillvänjning. Men den har en fruktansvärd närvaro, den liknar ingenting annat som finns ute på vägarna, säger han med ett skratt.

Vad gäller de första körintrycken är det inte mycket som skiljer Hyundais två elbilar från varandra. Körmässigt är den nya bilen väldigt lik Ioniq 5 i hur den är att köra och hur den känns på vägen, säger Anders.

Trots att Hyundai har ägnat stor omsorg åt att ge den excentriska sedanen ett så lågt luftmotstånd som möjligt (Cd-värdet uppges vara låga 0,21) har Anders inte märkt av några tydliga skillnader i förbrukning jämfört med Ioniq 5.

– Vi har kört mest på småvägar och bergsvägar, i låga hastigheter. Man ska nog ut på motorvägar och köra i 110–120 ganska länge för att se hur bra aerodynamiken verkligen funkar. Men den ser ju väldigt hal ut. I högre hastigheter tror jag det blir stor skillnad jämfört med Ioniq 5, säger Anders.

När batteriet var fulladdat i morse sa sig bilen ha en räckvidd på 49 mil. Under Anders 20-tal provmil med bilen har förbrukningen legat kring 1,7 kWh per mil, enligt färddatorn. 
– Det är inte jättemycket bättre än den Ioniq 5 vi hade som långtestbil förra året. Men den var ju bakhjulsdriven. Vi har kört den fyrhjulsdrivna varianten här i dag, säger Anders.

Tekniskt är bilen väldigt lik Ioniq 5, men med en annan kaross. Det innebär gott om prestanda i den tvåmotoriga varianten.
– Så länge man undviker Eco-läget är den snabb. Det är klart den är det, den har över 300 hästkrafter.

En nackdel med den strömlinjeformade karossen är att utrymmet i baksätet är begränsat i Ioniq 6. 

– Benutrymmet är jättebra och man sitter bekvämt men takhöjden är ett bekymmer, säger Anders, som provsitter bilens baksäte medan vi pratar.

– Men det ser man ju när man ser bilen. Det får man offra för att få den här slanka profilen, fortsätter han.

Provbilen är också extrautrustad med kamerabaserade backspeglar, vilka Anders inte kommer helt överens med.

Anders provkörning av Hyundai Ioniq 6 kommer att publiceras här på hemsidan och i ett kommande nummer av tidningen. Prenumerera på vårt nyhetsbrev, så missar du ingenting!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (14)

  • 11 mars 2023 Ja säkert, men nu har jag…
  • 11 mars 2023 Då är väl en gammal Jagga…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.