Nästa artikel
Bilklassen som försvann – någon som minns?
Backspegeln

Bilklassen som försvann – någon som minns?

Publicerad 19 mars 2023
Att döma av cabriolettestet i Vi Bilägare 10/2003 var det roligare förr - eller åtminstone mer färgglatt.

Ännu är det vinter men låt oss blicka framåt mot varmare, mer färgglada dagar och ta Vi Bilägare 10/2003 till hjälp. Fyra små cabrioletbilar hade valts ut av fyra läsare och det blev en kvartett som söker sin like numera.

Det här är klassen som försvann, med glada bilar fyllda av udda lösningar och till överkomliga priser. Utöver dessa fyra fanns till exempel Opel Tigra, Toyota MR2, Mazda Miata (förstås, den är ju kvar), MG och ett par till. Visst var det roligare förr!

»Platt, låg, konstig, vad mer kan någon begära?«

Pia, som var ”en förnuftig flicka”, valde ”Legobilen”, som rubriken löd. Citroëns roliga flexcabriolet Pluriel var fem bilar i en. Den orangefärgade, klotformade modellen kunde vara en fyrsitsig täckt småbil med panoramatak, en fyrsitsig öppen småbil med de avtagbara takbågarna längs med bilen kvar på plats och det mjuka taket nedrullat bakåt, den kunde vara tvåsitsig roadster eller två- eller fyrsitsig pickup. ”Ett plåtlego”, som den beskrevs i texten. Det gällde bara att inte åka ifrån en av takbågarna under kombinationsövningarna.

I dag är Pluriel, eller ska vi kalla den Kluriel, en udda och kul samlarbil för rimlig peng för nybörjaren. Ny kostade den strax över 150 000 kronor, nu köps den för 20 000 kronor. Rena fyndet!

Näst i tur var Elin, som fastnat för Ford Street Ka, ”Tjejtjusaren” kallad. Street Ka är en skönt opraktisk liten bil full av körglädje, en tuff designerhandväska på hjul, oemotståndlig och speciell. Minns du att den marknadsfördes med hjälp av Kylie Minogue, Australiens stora lilla popstjärna nummer ett?

Street Ka fick inte särskilt många plus ens av läsaren Elin, ”kärleken är blind” löd omdömet och bilen gnekade och gnisslade både här och var. Men vad gjorde det när solen sken över Stockholm city och luften dallrade av högsommarvärme från morgon till kväll? Då var Street Ka en perfekt partner för 175 000 kronor! Nu kanske du kan hitta en för runt 40 000 kronor men ägarna brukar hålla hårt i dem.

Smart Roadster Coupé är fortfarande, 20 år senare, en av de mest speciella bilmodeller som tillverkats. Baserad på den lilla citybilen Smart förstås men försedd med kaross som inte liknar något annat. Tack vare den rejäla ”glasblåsan” längst bak är formen högst säregen men ger också plats för en hel del bagage för de två som kan färdas i bilen.

Nittonårige Jocke hade fallit för skapelsen och fick finna sig i att bli fullkomligt uttittad när han smattrade runt på sta’n till ljudet av den turboladdade 700-kubikare på 82 hästkrafter som stoppats ned bakom ryggstöden. ”Bilen ser ut som något slags missil” skrev artikelförfattaren Marianne Sterner. Platt, låg och konstig, vad mer kan någon begära?

Det ettriga utseendet matchades dock av ganska tama fartresurser och en halvautomatisk växellåda som skrämde somliga. Smart Roadster Coupé är heller ingen ”riktig cabriolet”, snarare en sorts targamodell med elektriskt öppningsbart tygtak ovanför stolarna. Det rullas ned bakom stolarna. Dessutom kan sidobågarna mellan vindrutans och bakrutans ramar tas loss. Två drickabackar lyckades ViB trycka in under glasryggsäcken bak, så vem sa att en Smart inte är praktisk?!

Ville man ha en komplett opraktisk Smart erbjöds även en renodlad roadster, en bil som i formerna påminde om gamla VW-Porsche 914, ”folk-Porschen”. Priset för Roadster Coupé var en hundring under 200 000 kronor och i dag är modellen en given modern klassiker – men rätt dyr. Räkna med runt 70 000 kronor och uppåt om du alls hittar någon, de blir hetare för varje dag.

New Beetle som cabriolet var förstås ett måste som uppföljning av Volkswagens moderna ”Bubbla”. Det närmast leksaksmässiga utseendet från normalmodellen förstärktes av den öppna versionens tjocka, typiskt tyska tygtak. Blinkningarna till Typ 1-cabrioleterna var närmast övertydliga både i funktion och i form.

Fast priset var högt, 240 000 kronor, och särskilt kul att köra var bilen inte. ”Körglädje är bara att glömma”, skrev reporter Sterner och satte den träffande rubriken ”Charmbaljan” om bilen. ”Charmig” var precis vad läsaren Mirjam också tyckte och sedan var ju bilen ”så gullig att titta på”! Säg emot det den som kan!

Utbudet är inte lika knapert som för den övriga trion här och har du lite tur kan du nog säkra ett exemplar för cirka 70 000 kronor. Sedan kan sommaren komma!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 19 mars 2023 Gör som jag, köp en cab. Så…
  • 19 mars 2023 Ja, roadster coupé var lite…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.