Nästa artikel
”Det är bara en tidsfråga innan det smäller igen”
Krönika

”Det är bara en tidsfråga innan det smäller igen”

Publicerad 16 februari 2023 (uppdaterad 16 februari 2023)
Det verkligt sjuka är att problemet med krockkuddarna blev känt för snart 20 år sedan, skriver Fredrik Diits Vikström.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det kunde varit du, det kunde varit jag, men i juli 2022 råkade det vara en amerikansk förare som tog bilen på en tur. För sista gången.

Bilen krockade och det ville sig så illa att föraren omkom. Men det var inte själva kollisionen som dödade. Det var krockkudden.

Tragiskt och bisarrt nog fortsätter de ökända krockkuddarna från tillverkaren Takata att skörda offer. Bara under förra året dödades fem personer i USA av krockkuddar som felaktigt exploderat och slungat metallskärvor rakt mot föraren.

Vanligtvis brukar inte Vi Bilägare ta till det mest braskande språket men i Christian Ellmarks artikel är den oförtäckta beskrivningen av händelseförloppet på sin plats.

Minst 36 personer har dödats, över 400 skadats och skandalen har lett till den största återkallelsen som världen skådat. Över 100 miljoner (!) bilar omfattas.

Det verkligt sjuka är att problemet med krockkuddarna blev känt för snart 20 år sedan. Ändå fortsätter folk att dö.

»Över 100 miljoner (!) bilar om-fattas.«

Här i Sverige, kan vi nu avslöja, rullar åtminstone 150 000 bilar med de farliga krockkuddarna. Återkallelser pågår men det går för långsamt och vissa märken har vaknat i elfte timmen och först nu börjat byta ut kuddarna.

De 90 000 svenska bilägare som kör en Saab utrustad med de aktuella krockkuddarna har dock lämnats vind för våg. Efter Saabs konkurs vill ingen ta ansvar för att åtgärda bilarna. Tillverkaren General Motors och svenska staten, som tills nyligen ägde Saabs reservdelsbolag, bryr sig inte ett jota och det verkar ingen annan heller göra.

Läs andra delen av granskningen: Här är bilarna som drabbas

Tänk om det fanns någon som satte verklig press på bilindustrin. Hallå Transportstyrelsen, EU och allt vad ni heter.

Än så länge finns inget känt dödsfall i Sverige eller Europa kopplat till krockkuddarna från Takata. De flesta fallen har inträffat i varmare och fuktigare klimat, framför allt i USA. Amerikanska myndigheter påpekar dock att krockkuddarna blir allt mer instabila ju längre tiden går och att riskerna hela tiden ökar.

Tick, tack, tick, tack. Det är bara en tidsfråga innan det smäller igen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.