Nästa artikel
Är energiinnehållet olika i diesel?
Bilfrågan

Är energiinnehållet olika i diesel?

Publicerad 13 januari 2023
Energiinnehållet måste vara olika mellan svensk och norsk diesel, tycker en läsare.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Läste tidigare fråga om reduktionsplikten i Sverige kontra Norge. Vi gör varje år en resa till Norge via Strömstad. I september gjordes årets resa.

Min bil, en Skoda Octavia diesel, drog 0,56 l/mil på ditvägen och 0,52 l/mil på hemvägen. Samma tid på dygnet, ungefär samma hastighet (farthållare), samma sträcka. Svensk diesel hemifrån och norsk på vägen tillbaka hem till Täby. Energiinnehållet måste vara olika, kan ej tänka mig någon annan förklaring.

Svar: Vi bad branschorganisationen Drivkraft Sverige att reda ut energimängd i såväl diesel som bensin i Sverige och Norge:

”Norge har ingen reduktionsplikt utan en volymplikt. Den är dock lägre än vad som krävs för att nå den svenska reduktionsplikten för diesel (30,5 procent reduktionsplikt).  

När det gäller diesel i Sverige är energiinnehållet 35,3 MJ/liter. Alternativen för inblandning ligger nära energimässigt. FAME: 33 MJ/liter. HVO: 34 MJ/liter.

Norge har europeisk diesel, som i Sverige kallas Mk3 diesel. Då anger man som ett typiskt värde för diesel: 36 MJ/liter. Så den fossila dieseln har ett lite högre energiinnehåll än den svenska.

Däremot beror det på vilken säsong man kör, för även Mk3 diesel i vinterkvalitet har ett lägre energiinnehåll än sommardieseln och är närmare vår Mk1 diesel. Vi får en hel del frågor kring detta särskilt på sommaren då många varit ute och rest i EU och upplever ett högre energiinnehåll. Skillnaden mot svensk Mk1 och Mk3 är ju som störst då. Men det finns ju många andra parametrar som påverkar förbrukningen.

Jag hör ofta saker om att när inblandningen av förnybart i dieseln ökades vid årsskiftet så kunde man ‘känna’ att dieseln innehöll mindre energi. Jag räknade då ut att ökningen mellan 2021 (26 procent reduktionsplikt) och 2022 (30,5 procent reduktionsplikt) innebar en minskning av energiinnehållet med cirka 0,2 procent. Jag tror ingen kan köra på ett så kontrollerat sätt att man kan ‘känna’ den skillnaden då bränsleförbrukningen i fordon beror på så många olika parametrar.

När det gäller bensin så har Norge fortfarande bensin med upp till fem procent etanol, E5, medan Sverige sedan förra sommaren har E10-bensin. När vi informerade om E10 så informerades det också om att energiinnehållet i E10 är 1,8 procent lägre än i E5. Skillnaden i energiinnehåll är mer avvikande mellan bensin 32,2 MJ/liter och etanol 21 MJ/liter.

Jag tror inte att man som bilägare riktigt kan uppleva skillnaden på 1,8 procent då förhållandena är olika i de flesta fall vid körning. Temperatur, väder, hastighet, asfalt med mera har påverkan på förbrukningen så teorin om att Norge har lägre hastighet kan kanske vara rätt. Norge är dock mer kuperat vilket egentligen, beroende på var man kört, också har betydelse, men då med ökande bensinförbrukning.”

Ebba Tamm, produkt- och miljöspecialist, Drivkraft Sverige

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 15 januari 2023 "Jag hör ofta saker om att…
  • 13 januari 2023 Vi behöver belägg för det…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.