Nätverket som passagerarna kan använda för att surfa på nätet är inte toppmodernt i VW-koncernens bilar.

Nästa artikel
Knappast toppklass på säkerhetsnivån i Seat
Reportage

Knappast toppklass på säkerhetsnivån i Seat

Publicerad 20 oktober 2022 (uppdaterad 11 augusti 2023)

Nätverket som passagerarna kan använda för att surfa på nätet är inte toppmodernt i VW-koncernens bilar.

Seat beskriver säkerhetsnivån i bilens eget nätverk som ”toppklass”. Det håller inte it-säkerhetsexperterna med om.

Vi Bilägare har gjort en stor genomgång av it-säkerheten i några av våra långtestbilar. Den första delen kan du läsa här och den handlar om vart alla bilar skickar den data som samlas in medan du kör.

Nya bilar har ofta ett eget, trådlöst nätverk som passagerarna kan använda för att surfa på nätet. Seat Leon är en av bilarna som har den här typen av trådlöst nätverk, och det spanska märket anser att tekniken som används för att skydda och kryptera trafiken är ”state of the art”, toppmodern.

Det håller inte forskarstudenterna på KTH med om. Tekniken som används godkändes 2004 och har kända säkerhetshål som kan utnyttjas för den som vill smyglyssna på trafiken. Det trådlösa nätverket är alltså lösenordsskyddat, men skyddet är knappast toppmodernt.

– De använder en lite äldre metod och det finns många modernare alternativ som är säkrare, säger forskarstudenten Jacob Ingers.

”De använder en lite äldre metod och det finns många modernare alternativ som är säkrare”

Att Seat inte använder en modernare teknik är uppseendeväckande eftersom den tekniska plattformen som bilen bygger på är relativt ny och eftersom bilarna som bygger på den ska säljas i många år framöver.

Samma tekniska plattform används även av andra märken i VW-koncernen. Tillsammans med Skoda och Volkswagen finns tekniken redan i dag i hundratusentals bilar, och plattformen är en enorm satsning från Volkswagen som kostat miljardbelopp.

I det trådlösa nätverket som bilen skapar går det inte att komma åt exempelvis motorstyrning, gas, broms eller andra säkerhetskritiska funktioner. Men passagerarna kan alltså använda nätverket för att surfa och för en insatt programmerare är det lättare att exempelvis avlyssna data-trafiken så länge Seat använder en äldre säkerhetsmetod för att skydda nätverket.

Läs också: Hit skickas dina hemligheter: MG kommunicerar med Kina

Seat försvarar sig med att nätverket inte kan ge tillgång till bilens mest kritiska funktioner utan ”bara” internetuppkopplingen för passagerarna. När vi frågar varför en äldre teknik används får vi ett svar som egentligen inte svarar på frågan.

”Det här trådlösa nätverket är bara till för att ge internettillgång för passagerarna och inte för att ge kontakt mellan olika kontrollenheter”, uppger Seat i en kommentar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.