Nästa artikel
Bilfrågan: Klarar pacemaker magnetfältet?
Bilfrågan

Bilfrågan: Klarar pacemaker magnetfältet?

Publicerad 18 augusti 2022
"Tidiga V70 nyttjade karossen som minusledare. Har vi en sådan bil?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
Vi har en V70 byggd 2006. Min fru har just fått en pacemaker och är orolig för skriverier om magnetfälten i vår bil. Tidiga V70 hade enkel pluskabel från batteriet bak och nyttjade karossen som minusledare men sen kompletterades det med en minuskabel någon gång. Har vi en sådan bil?
Bengt H

Svar:
De höga magnetfälten i tidigare Volvomodeller uppstod, som du tydligen känner till, av att batteriet var placerat baktill och att det bara gick en pluskabel fram till motorrummet. Enligt uppgift kompletterade Volvo så småningom bilarna med en jordkabel intill pluskabeln vilken minskade magnetfälten drastiskt. På de bilder vi fått oss tillsända av frågeställarens bil är det svårt att se huruvida det finns en minuskabel parallellt med plus. Därför tog jag kontakt med just den person som hjälpte Vi Bilägare med dessa mätningar, Kjell Hansson Mild vid Umeå Universitet:  
”Det är ju så att statens strålsäkerhetsmyndighet i Sverige har anammat de internationella regler som finns för bland annat magnetfält. Det betyder att produkter måste uppfylla fastställda normer, vilket bland annat innebär att en pacemaker med god marginal klarar även de högre värden som vissa äldre bilar, bland andra Volvo, uppvisade vid Vi Bilägares mätningar.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.