Nästa artikel
Svenska Reeva var långt före McLaren F1
Backspegeln

Svenska Reeva var långt före McLaren F1

Publicerad 24 juli 2022
Att inte bara drömma om utan också bygga sin egen bil, en riktig sportbil – hur många nittonåringar gör det?

Den här artikeln publicerades första gången i tidningen Automobil 2007.


Gymnasiegossarna Dan Werbin och Holger Brånby drömde precis som alla andra om bilar i början av 1960-talet men lyckades också åstadkomma en spännande parentes i svensk sportvagnshistoria:

Reeva GT.

En i raden av svenska sportbilsdrömmar som gått upp som en sol och ned som en pannkaksmotor? Tja, inte riktigt. De här gossarna nådde i alla fall längre än till ett enda exemplar och så vitt känt är finns inga skandaler med bortsprungna statliga lokaliseringsbidrag inblandade heller.

Det började 1964 på gården Reva i Linghem, nordost om Linköping. Efter ett antal pojkskisser satt en alldeles utsökt form plötsligt där och bygget i glasfiber kunde börja. VW-chassi förstås, men också Porschegrejer (bromsarna till exempel). Tre exemplar åstadkoms hemma på gården, en bedrift.

Efter lite moldande och stramande kom en andra version, Mk II kallad finurligt nog, den bil vi ser på stora bilden ovan. Fortfarande VW-chassi och grundformer som andas både Lotus och Porsche men också en helt egen air. Nog är den elegant med sina hålade fälgar och sin feta stripe mitt på karossen! Mk II ska ha funnit ett tiotal eller ett 20-tal köpare, uppgifterna varierar, och det handlade nog inte om helt färdiga bilar, snarare byggsatser man fick komplettera efter eget huvud. Nu undrar vi förstås om någon av bilarna finns kvar någonstans i dag?

Reeva Mk III, från Sverige 1968. Tänk om den fått leva!

Efter några år, 1968, togs en prototyp till en Mk III fram tillsammans med ett aluminiumgjuteri i Östergötland. Titta på bilden ovan, nog är det en hel del McLaren F1 över denna eleganta design!

Mk III skulle levereras som helt färdig bil, med inget mindre än en 3,5-liters V8 från Buick strax framför bakhjulen. Ett andra exemplar byggdes också, denna gång med 5,4-litersåtta från Corvette.

Dan Werbin, tänker du nu. Just det, den Dan som under lång tid förknippats med Volvo, dit han kom 1970. Drivande bakom en av de mest spännande satsningarna, att införa framhjulsdrift med Volvo 480. Skratta inte, den bilen kommer att omvärderas inom några år. Werbin pensionerades 2005 och hade under sin karriär många mycket framstående positioner inom Volvo; chef för USA-verksamheten, chef för Japan och chef för Fords »lyxdivision« PAG (Premier Automotive Group) till exempel.

Fast enligt en intervju i Aftonbladet 2003 har han tappat bort det slitna fotografi av en Reeva han alltid brukade bära med sig i plånboken.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 7 augusti 2022 Såg det inte förra gången -…
  • 24 juli 2022 Jag hade sådana hjul (fälgar…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.