Nästa artikel
Märkning för nya bilar ska få fler att välja klimatsmart
Nyheter

Märkning för nya bilar ska få fler att välja klimatsmart

Publicerad 7 juni 2022 (uppdaterad 8 juni 2022)
En ny typ av märkning kan införas på nya bilar. Tanken är att få fler bilköpare att fundera över utsläppen vid bilköpet.

Den som köper ett kylskåp eller en tv-apparat kan se hur energieffektiv produkten är med hjälp av en särskild EU-märkning. På samma sätt har nya däck fått en standardiserad märkning som bland annat visar ljudnivå utanför bilen och rullmotstånd.

Det finns också planer på att införa samma typ av märkning för nya personbilar. Regeringen har låtit Energimyndigheten ta fram ett förslag på hur bilar kan märkas för att köparna lättare ska kunna jämföra utsläppen.

”Märkningen ska göra det enklare för nybilsköpare att göra ett hållbart val, och bidra till en utveckling av fordonsflottan mot fordon med mindre miljöpåverkan”, skriver Energimyndigheten.

På lappen visas hur energieffektiv bilen är och hur höga utsläppen är ur ett livscykelperspektiv – alltså inte bara medan den körs, utan även vid tillverkning och skrotning. Betygen kan även behöva visas i bilannonser och annan marknadsföring.

Så här kan märkningen se ut, enligt Energimyndighetens förslag.

Den övre delen av märkningen visar utsläppen medan bilen körs och där betygsätts koldioxidutsläpp och förbrukning. Den nedre delen gäller bilens utsläpp under hela livscykeln och där betygsätts även utsläppen som uppstår vid tillverkning och skrotning.

Märkningen visar även utsläppen av luftföroreningar som exempelvis partiklar, men bara genom att visa bilens utsläppsklass där den typen av utsläpp bestäms. Framöver kan mer detaljerade siffror kring luftföroreningar visas på märkningen. Bilar som kan köras på flera bränslen, till exempel diesel och HVO100, får två ”pilar” för att visa utsläppen med respektive bränsle.

Så kan bilarna betygsättas
Betyg Utsläpp (g/km CO2)
A 0–3,5
B 3,5–5
C 5–20
D 20–30
E 30–40
F 40–65
G 65–90
H 90–120
I 120–160
J 160–

En viktig detalj är att bilens utsläpp under ett livscykelperspektiv inte är framräknade exakt för en viss bilmodell. Istället används en formel för att uppskatta ungefär hur stora utsläppen blir utifrån bland annat bilens bränsle och tjänstevikt. Formeln ska baseras på ”den senaste forskningen”.

Siffrorna ska också baseras på den officiella förbrukningen enligt WLTP-körcykeln, så de blir inte helt realistiska. Regeringen vill dock börja samla in förbrukningssiffror i samband med besiktning och bygga en databas, och eventuellt kan den typen av siffror användas i märkningen framöver.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 7 juni 2022 Det låter bra!…
  • 7 juni 2022 Som alltid, dessa lösningar…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.