Nästa artikel
Geofencing och fler fartkameror ska uppfylla nollvisionen
Nyheter

Geofencing och fler fartkameror ska uppfylla nollvisionen

Publicerad 11 maj 2022
250 åtgärder presenteras för att hålla målet om halvering av att antalet omkomna till 2030.

Under Trafikverkets ledning går 33 myndigheter och trafikaktörer ut och listar vad de kommer göra för att uppnå det nya etappmålet av nollvisionen.

Den uppdaterade nollvisionen presenterades av regeringen i februari 2020 och innebär att inte mer än 133 personer får mista livet på svenska vägar år 2030. Siffran är en halvering av 266, som är ett medelvärde av dödsfallen i trafiken årligen mellan 2017 och 2019.

De 250 nya åtgärderna som nu radas upp ska införas mellan 2022 och 2025 och har fokus på bland annat rätt hastighet, nykter trafik samt säker cykling och gångtrafik.

Ökat antal övervakade sträckor

Exempel på initiativ är att Trafikverket avser att utöka antalet kameraövervakade mil med cirka 40 mil per år fram till 2025. Vid årsskiftet 2021/2022 fanns 2 300 fartkameror, eller ATK som de också kallas (automatiska trafiksäkerhetskontroller) och nu ska de alltså bli fler.

Försök med geofencing görs i Göteborg, Stockholm och Dalarna och i Uppsala ska man införa geofencing för elsparkcyklar, så att de inte kan åka fortare än 5 kilometer i timmen på gång och cykelbanor.

Säkerhet kring A-traktorer ses över

Cykelfrämjandet ska verka för att sänka hastigheten i tätort till 30 kilometer i timmen och MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, tänker jobba för ökat användning av ISA. Det står för Intelligent Speed Assistance och är en funktion som varnar när föraren kör för fort. Enligt EU-lag ska funktionen finnas i alla nya bilar som utvecklas och lanseras från och med 6 juli 2022.

NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, har åtagit sig att kommunicera till föräldrar och ungdomar om säkerhet kring A-traktorer. I samma ämnesområde har Transportstyrelsen fått i uppdrag av regeringen att under 2022 se över om det behövs skärpta krav på säkerheten för A-traktorer.

Alkobommar

Fram till 2025 tänker Trafikverket sätta upp alkobommar i minst tre hamnar i Sverige. Det är platser i anslutning till där man kör på eller av fartyg med sitt fordon och där förare gör utandningsprov i syfte att detektera alkoholpåverkan. Ger mätningen utslag öppnas inte bommen och man får inte köra vidare. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 12 maj 2022 Det tråkiga är att man…
  • 12 maj 2022 Nollvisionen är ju inte…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.