Nästa artikel
Uppfriskande kritisk provkörning av Porsche 911
Backspegeln

Uppfriskande kritisk provkörning av Porsche 911

Publicerad 22 maj 2022
”Känns som den vill flaxa iväg”, skrev Marianne Sterner.

Nittionio procent, minst, av alla provkörningsrapporter av nya Porsche 911-modeller skrivs av män. Ett hundra procent av dem är fyllda av en närmast religiös tillbedjan och förundran över vad dessa bilar kan uträtta på vägen och betyda för världen.

Innan skrivuppgiften är klar ska bilprovaren ha bockat av saker som motorljudet, väghållningen, styrningen, byggfinishen samt den aktuella modellens inrangering i ett modellprogram som svämmat över alla bräddar sedan den enkla starten 1963. Porsche 911 är enligt legenden krävande att hantera men i provkörningstexten ska läsaren förstå att föraren minsann är en hejare på att köra. En riktig karl för sin ratt.

»Bakdelen kan slänga ut med en kraft lika överraskande och svårbemästrad som ett åsknedslag.«

Att läsa något uppfriskande om Porsche 911 är ovanligt, men Vi Bilägares Marianne Sterner var nu inte vem som helst. Bakom ratten på den radikalt nya Porsche 911 som presenterades för i år 25 år sedan, den vattenkylda så kallade 996, var det inte så mycket stum beundran som drabbade Marianne. Snarare tog hon på sig ett par extra kritiska glasögon, vilket gjorde läsupplevelsen i ViB 17/97 frisk:

”Instrumenteringen är smått fånig. Elva informationer stör blickfånget. Det finns två hastighetsmätare, en analog och en digital. Den analoga är omöjlig att avläsa – mellan var tionde kilometer är det cirka tre millimeter. Den digitala syns inte i solsken.”

”Gamla 911 gjorde mången finansvalp svettig om både tassar och svans. Av de 370 000 som köpte gamla modellen var det inte många som kunde hantera den. (…) Bakdelen kan slänga ut med en kraft lika överraskande och svårbemästrad som ett åsknedslag. Bilar som bär sig åt på det viset är inte så bra för ett företag som vill växa och hitta fler, rika kunder. Porsche har försökt mildra 911:ans brutala sinnelag. Det tycks fungera. Jag får ta i lite med ratten men styrningen är snabb som en fin kulspetspenna i mina händer. 911 ska köras med sinnet inställt på anfall. Nere från bergen och på vanliga släta vägar igen är den däremot inte så kul. Hjulen stampar i ojämnheterna och redan i 140 km/tim överröstas det hetsiga motorljudet av fartvindens ilskna väsande runt vindruta och backspeglar. Ligger sexan i kan det gå ruskigt fort, närmare 250 km/tim. Då börjar bilen kännas som om den vill flaxa iväg.”

Utan den uppfällbara spoilern vore bilen otäck att köra redan i 150, medger designchefen Pinky Lai för Marianne.

Pinky Lai kommer från Japan och gjorde sig också känd som den ansvarige bakom Porsche Boxster/Cayman, samt BMW 3-serie E36 – bland mycket annat.

”Men en riktig Porsche ska sätta modet på prov. Nya 911 är en riktig Porsche. Det vet jag, när jag torkar av handsvetten mot brallorna” avrundade Marianne.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 23 maj 2022 Äsch, de är lite lätta i…
  • 22 maj 2022 Porsche-fanatikerna gillade…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.