Nästa artikel
Premiär för Volkswagen ID.Buzz – här är nya elbussen
Nyheter

Premiär för Volkswagen ID.Buzz – här är nya elbussen

Publicerad 9 mars 2022 (uppdaterad 9 mars 2022)
Volkswagen har officiellt visat upp en eldriven uppföljare till den klassiska Folkabussen. Nya Volkswagen ID.Buzz ska locka med fantasifull design och modern teknik.

I flera decennier har Volkswagen haft planer på att ta fram en modern uppföljare till den klassiska Folkabussen, eller Typ 2 som den egentligen hette. Men det är först nu som den blir verklighet.

Volkswagen ID.Buzz visades upp som konceptbil 2017 och väckte stor uppmärksamhet. Tidigare i år presenterades maskerade bilder på bilen och Volkswagen bjöd även in till provkörning – du kan läsa våra första intryck här. På onsdagkvällen visades bilen upp officiellt på ett digitalt event, som Volkswagen beslutat sig för att hålla trots den extremt svåra situationen i Ukraina.

Den moderna Folkabussen är helt eldriven och bygger på samma arkitektur som ID.3 och ID.4, det vill säga plattformen MEB som är specifikt framtagen för elbilar.

”ID.Buzz här är den mest känslosamma av våra elbilar”, säger VW-chefen Ralf Brandstätter och chefen för Volkswagens transportbilsdivision, Carsten Intra.

Snabbare laddning

Volkswagen ID.Buzz kommer både som transportbil och personbil. Modellen får batteripaket på 77 kWh, motoreffekt på 204 hk, vridmoment på 310 Nm och bakhjulsdrift. Snabbladdningseffekten är upp till 170 kW vilket är högre än för övriga medlemmar i ID-familjen.

Precis som resten av ID-modelerna får ID.Buzz även mjukvaruuppdateringar över nätet, och längre fram ska modellen även kunna ladda upp andra prylar med hjälp av bilens batteri som exempelvis Kia, Hyundai och MG också kan.

Snäv vändcirkel

Modellen har ungefär samma axelavstånd som en Transporter men är betydligt kortare. Vändcirkeln är snävare än i vanliga bilar. Här ligger den på elva meter vilket är ungefär som i en Golf och det ska göra bilen smidigare att köra i stadstrafik.

Transportversionen av Volkswagen ID.Buzz kan lasta uppemot 650 kilo plus taklast på 100 kilo. Det är oklart om modellen får dragkrok, men köparna kan välja till en extra skjutdörr på vänstra sidan samt dubbeldörrar bak istället för vanlig baklucka.

Interiören ska enligt Volkswagen ha en hög andel återanvända material och vara helt läderfri. Maximal lastvolym är 1 121 liter med alla stolsrader uppe, eller 2 205 liter med andra stolsraden fälld.

”Mycket karaktär”

På insidan ska bilen upplevas som rymlig och enkel med många fack och små utrymmen. Framför föraren finns en digital instrumentskärm på 5,3 tum och infotainmentsystem med skärm på 10 tum är standard. 12-tumsskärm finns som tillval. Passagerarna har åtta USB-C-uttag att välja på för att ladda sina prylar och den som väljer regnsensor får ett nionde uttag uppe i innerbackspegeln för att koppla in en dashcam.

– Den är enkel och ren, och har så mycket karaktär. Den är tidlös, säger Volkswagens designchef Jozef Kabaň.

Volkswagen ID.Buzz lanseras officiellt i höst och orderböckerna öppnar i maj. Då handlar det om personbilsversionen med fem säten och transportbilsversionen som båda har 77 kWh-batteri, 204 hk-motor och bakhjulsdrift. Eventuellt kan fler versioner följa senare, kanske med fler säten, fyrhjulsdrift och längre kaross.

Priser och officiella räckviddssiffror presenterades inte under onsdagens event utan kommer senare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 9 mars 2022 Tycker den ser lite cool ut…
  • 9 mars 2022 Snacka om stolpe ut. Inte…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.