Nästa artikel
Dieselpriset skenar mer än bensinpriset: ”Kan öka ytterligare”
Nyheter

Dieselpriset skenar mer än bensinpriset: ”Kan öka ytterligare”

Publicerad 14 mars 2022 (uppdaterad 14 mars 2022)
Bränslepriserna på macken kan bli ännu högre framöver, men flera bensinbolag jobbar nu på att fasa ut den ryska råoljan. Det är framför allt två viktiga faktorer som inträffar samtidigt som gör att priserna skenar.

Den som tankat bilen under de senaste veckorna har märkt av hur priserna skenat iväg fullständigt. Att tanka 50 liter diesel har till exempel blivit mer än 300 kr dyrare än innan Rysslands invasion av Ukraina.

Att priserna ökar så pass mycket just nu, från nivåer som var höga redan innan kriget bröt ut, beror enligt Jessica Alenius som är vd för branschorganisationen Drivkraft Sverige på två viktiga faktorer som inträffar på samma gång.

– Dels har priset på råolja stigit kraftigt när utbudet av olja minskat, eftersom flera aktörer väljer att rata den ryska oljan. Ryssland är en stor leverantör på världsmarknaden och så fort något händer påverkar det priset. Dels är Ryssland och Ukraina viktiga exportörer av råvaror till biodrivmedel. Även dessa priser kommer alltså öka på grund av att utbudet minskar. Så det är framför allt två faktorer som inträffar samtidigt, säger hon.

Priserna påverkas också av valutakurser och skatter. Dessutom tillkommer kostnader för raffinering, transport och lagring. Det dagliga priset på råvarubörsen tillsammans med dollarkursen sätter priset varje dag på den bensin och diesel som svenska bolag sedan säljer.

– Det är alltså tillgång och efterfrågan på produkterna som sätter priset, säger Erica Samuelsson, kommunikationschef på St1 i Sverige.

Det finns också en annan trend som alla kanske inte känner till. Dieselpriset har rusat iväg mer än bensinpriset och skillnaden mellan bensin- och dieselpriset är större än någonsin.

Siffror från de stora mackkedjorna som Vi Bilägare tagit del av visar att diesel i början av oktober 2021 var drygt åtta procent dyrare än bensin. I pengar handlade det om 1,33 kr/l. Nu är prisskillnaden nästan fem kronor per liter och över 21 procent. Så hur kommer det sig att dieselpriset skenar iväg snabbare än bensinpriset?

– Priset på HVO har ökat kraftigt samtidigt som vi har en högre nivå på reduktionsplikten för diesel än bensin. Det innebär att diesel måste innehålla mer förnybart bränsle än bensin, och det blir alltså också dyrare nu efter Rysslands invasion. Dieselvolymerna är högre än bensin, en förklaring till det är att diesel används mer i näringslivet. Till sommaren brukar däremot efterfrågan på bensin öka, säger Jessica Alenius.

Det är framför allt två faktorer som inträffar samtidigt som gör att priserna ökar, enligt Jessica Alenius, vd för branschorganisationen Drivkraft Sverige. Att priserna på bensin och diesel skiljer sig åt är inte så konstigt, säger Erica Samuelsson, kommunikationschef på St1 i Sverige.

Årstiden påverkar

Vid sidan av dessa faktorer finns även speciella förutsättningar i Sverige för bensin och diesel som kan avvika från europeisk specifikation. Dessutom kan årstiden påverka. Även Erica Samuelsson på St1 är inne på att den globala efterfrågan på bensin ökar under sommaren, det som kallas ”driving season” i USA när många amerikanska bilister åker bil, och de har oftast bensinbilar.

– Då ökar priset relativt sett, och på vintern när snösvängen kör igång eller på våren när skördefordon används. Eldningsoljan som är mer lik diesel än bensin brukar öka i pris på vintern vilket också påverkar dieselpriset.

Helt lätt är det inte att reda ut varför priserna skiljer sig så mycket åt.

– Vad som exakt gör att de internationella produktpriserna utvecklas olika för bensin och diesel är svårt att svara på men bland annat kan man anta att marknadsbedömare tror eller bedömer att diesel efterfrågas mer än bensin just nu.

”Sänk skatten”

Från flera håll höjs nu röster för att sänka priserna. Enligt Jessica Alenius kan Sverige inte påverka de globala världsmarknadspriserna, men regeringen kan sänka skatten på drivmedel.

– Ungefär hälften av det svenska bilister betalar för bensin är skatt och för diesel är det omkring 40 procent, både energiskatt, koldioxidskatt och moms. Vi föreslår att Sverige sänker skatten till de miniminivåer som finns inom EU, och dessutom snabbt ser över möjligheterna att sänka momsen.

Vissa partier har pratat om att försöka få till ett undantag i EU:s regler för att sänka skatterna ytterligare. Är det rimligt?

– För att EU ska godkänna något sådant måste de ha med sig andra medlemsstater. Men i det exceptionella läget vi befinner oss i nu tror jag att fler länder ser över drivmedelspriserna just nu. Jag tror det är möjligt och att det finns en medgörlighet inom EU för det. Vi måste vända på varje sten.

En fråga många vill ha svar på är om priserna kommer ligga kvar på rekordhög nivå, eller börja gå nedåt.

– Det är en relevant fråga som är väldigt svår att svara på. Så länge kriget pågår och vi har det här osäkra och instabila läget finns risk att priserna ökar ytterligare, säger Jessica Alenius.

Faktorerna som styr bränslepriserna

Det finns en mängd olika anledningar till varför bensin- och dieselpriset höjs eller sänks. Här är några av de viktigaste.

  • Tillgång och efterfrågan. Under vissa årstider ökar eller minskar både utbud och efterfrågan på bensin och diesel.
  • Oljepriset påverkas och tillgången minskar på grund av det säkerhetspolitiska läget.
  • Råolja handlas i dollar vilket innebär att även valutaeffekten påverkar.
  • Skatter och reduktionsplikten, som innebär att biodrivmedel måste blandas i fossila bränslen, påverkar också priset.
  • När det gäller biodrivmedel kommer många råvaror från Ryssland och Ukraina vilket innebär att priset även på dessa höjs.

Källa: Drivkraft Sverige

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 14 mars 2022 Bra där J.L har också länge…
  • 14 mars 2022 Bra poäng J-L, jag undrar om…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.