Nästa artikel
Premiär för Mazda CX-60 som laddhybrid – sex mil på eldrift
Nyheter

Premiär för Mazda CX-60 som laddhybrid – sex mil på eldrift

Publicerad 8 mars 2022 (uppdaterad 8 mars 2022)
Mazda lanserar en ny och större suv-modell. Den kommer som laddhybrid, men även med bensin- och dieseldrivna raka sexor.

Mazdas första elbil presenterades 2020 i form av MX-30, men den första laddhybriden dyker upp först nu under namnet CX-60. Många andra bilmärken har gjort tvärt om och lanserat laddhybrider före elbilar.

Även i flera andra avseenden sticker nya Mazda CX-60 ut jämfört med konkurrenterna. När många andra går mot mindre motorer väljer Mazda att lansera märkets nya raka, sexcylindriga bensin- och dieselmotorer.

Mazda CX-60 bygger på en helt ny plattform. Motorerna ska vara monterade så långt bakåt som möjligt i motorutrymmet för att ge bättre viktfördelning.

Mazda CX-60 är ett större syskon till CX-30 och blir 17 centimeter längre än dagens största suv-modell CX-5 samt fem centimeter längre än Volvo XC60.

På insidan ska Mazda CX-60 ge ett lyxigare och mer påkostat intryck än CX-30 och CX-5 med digitala instrument, head up-display och infotainmentskärm på 12,3 tum som kan styras med ett fysiskt kontrollvred. En kamera kan filma föraren för att ställa in stol, ratt och speglar automatiskt.

Mazda CX-60 kommer alltså som laddhybrid och får då en 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor plus en elmotor på totalt 327 hk och 500 Nm. Batteripaketet är på 17,8 kWh vilket ska räcka för 6,3 mils räckvidd på el. Maximal släpvikt är 2,5 ton.

Infotainmentsystemet styrs med ett fysiskt kontrollvred. Om föraren använder Apple Carplay eller Android Auto går det att peka på skärmen – men bara när bilen står stilla.

Efter laddhybriden kommer en intressant nyhet i form av e-Skyactiv D som är en 3,3-liters rak dieselsexa med 48-volts mildhybridteknik. De flesta konkurrenter har en fyrcylindrig dieselmotor, om dieselalternativet över huvud taget finns kvar. Dieselmotorn ska lanseras drygt ett halvår efter laddhybriden vilket lär innebära kring årsskiftet, uppger Mazda i Sverige för Vi Bilägare.

Det finns ytterligare ett motoralternativ kallat e-Skyactiv X – en rak bensinsexa på 3,0 liter med ett 48-volts mildhybridsystem. Bokstaven ”X” innebär att motorn använder Mazdas särskilda teknik som kombinerar bensin- och dieselteknologi i en bensinmotor. Det är oklart om bensinmotorn kommer till Sverige.

Laddhybriden får en åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift som standard. Eventuellt kan en eldriven version dyka upp senare – plattformen har stöd för eldrift – men det är ännu inte bekräftat av Mazda.

Priserna i Sverige börjar på 499 500 kr för laddhybridversionen och de första köparna får sina bilar i juni.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (10)

  • 9 mars 2022 ” Wankel är speciellt.”…
  • 9 mars 2022 hx30 skrev: saabnisse, Mazda…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.