Nästa artikel
Bilmärkena som tjänat mest på suv-explosionen
Nyheter

Bilmärkena som tjänat mest på suv-explosionen

Publicerad 3 januari 2022
Suvarna bara fortsätter öka på den europeiska bilmarknaden. Men alla märken hänger inte med i svängarna.

Den europeiska nybilsmarknaden har legat ganska konstant på en volym omkring 15 miljoner bilar per år de senaste 22 åren. Men 2000-talet – och 10-talet i synnerhet – visar på en stor förändring i konsumentbeteendet.

Européerna köper allt mer högbyggda suvar, trots att dessa har högre förbrukning än mer traditionella biltyper.  Enligt analysfirman Jato stod suvar för bara 3,7 procent av nybilsförsäljningen år 2000. Tio år senare var andelen tio procent, för att växa till hela 40 procent till 2020.

Det är dock inte kombiförsäljningen som drabbats mest, vilket man kan tro. Det är den traditionella halvkombin som tappat mest mark. Den har gått från 46 procents andel år 2000 till bara 30 procent år 2020. 

De som lider mest av ändrade konsumentpreferenser är de stora europeiska volymtillverkarna. Trots att de försökt hänga med i trendsvängarna så har deras suv-satsningar inte räckt till. Premiummärken och asiatiska tillverkare, speciellt från Sydkorea, har tagit en rejält bit av det populära segmentet. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 3 januari 2022 Kombi är nog för de flesta,…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.