Nästa artikel
Volvo V90 rullar bekvämt – men kamremsbytet kostar
Långtest

Volvo V90 rullar bekvämt – men kamremsbytet kostar

Publicerad 23 november 2021
Kamremmen byts efter 15 000 mil på Volvos nya dieselmotorer.
Det har blivit dags för kamremsbyte med Volvos förkortade intervall i vår V90. Så här blev resultatet.

Testförare Claus Widell på vår systertidning Husbil & Husvagn arbetspendlar cirka 15 mil dagligen i den Volvo V90 som ingår i Vi Bilägares långteststall. Milen rullar på i rask takt. Pandemin har bromsat in tempot en aning men med årlig service på vår storkombi är det dags att besöka Volvo igen.

Upplands Motor i Kista heter numera Volvo Car Retail efter Volvos uppmärksammade köp av verksamheten. Som verkstadskund märks ingen skillnad, fokus är fortfarande på att få bilägaren att vänta kvar. I bästa fall mot gratis lunch eller fikabiljett. 

Långteststallets Volvo V90 D3 AWD köptes in i december 2016 och firar snart fem år i tjänst. Efter årskiftet väntar ett liv som förlagets poolbil där komforten lär uppskattas. 

Åren har inte rullat på smärtfritt och några av problemen som vi hoppades kunna åtgärda förblir olösta. Framför allt är det förardörrens mekanism som irriterar och beter sig som en svängdörr i en västernfilm. Med Volvos fasta tidsperioder, där nästa bil redan är på väg in, blir vi efter två misslyckade snabbjusteringar hänvisade till Volvos skadeverkstad. Ny bokning gäller även för justering av främre innerskärm som behöver ett buntband för att hamna rätt. 

Kortare intervall

Volvos arbetssätt med två mekaniker på en lyft är framtaget för att slippa lämna bilen på morgonen och hämta efter arbetstid när köerna är som värst. En servicemodell som fungerar utmärkt i de flesta fall men inte ger något utrymme för överraskningar.  

Dagens stora operation är byte av kamaxel- och hjälpaggregatrem med remspännare och brythjul. I september 2019 ändrade Volvo serviceintervallet från 10 år/24 000 mil till 10 år/15 000 mil och fick mycket kritik. Volvo ansåg helt enkelt att man inte kunde garantera den förväntade livslängden på dieselmodeller från 2014 med fyrcylindrig VEA-motor. Den egentliga orsaken är hjälpaggregatsremmen som riskerar att ta med sig kamremmen om den går av. 

Arbetstempot på våra personliga servicetekniker är imponerande men i vårt fall går det väl fort. På servicefakturan noterar vi att bromsvätskan är bytt även i år, trots att den byttes förra året och ska bytas varannat. Detta återbetalas. 

Totalt gick kamremsbytet på 14 509 kronor och en ny verkstadstid bokas in direkt. Byte av bakre bromsbelägg kräver en ny slottid hos Volvo Car Retail.

Volvo V90
Modell Volvo V90 D3 AWD
Årsmodell 2017
Inköpspris 307 373 kr
Aktuell körsträcka 13 410 mil
Förbrukning (dek.) 4,9 l/100 km
Förbrukning (ViB:s) 6,1 l/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 24 november 2021 Jag saknar inte att åka S90,…
  • 24 november 2021 Min MY1997 SAAB 9000 Turbo…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.