Nästa artikel
Volvo 480 siktade högt – sedan började problemen
Backspegeln

Volvo 480 siktade högt – sedan började problemen

Publicerad 23 oktober 2021
Framåtblickande design, sportig kaross, spektakulär interiör till trots – Volvo 480 blev en miss.

Maken till missad chans har vi väl aldrig sett från Volvo. Men om inte om varit hade 480 nog kunnat bli en dundersuccé.

Volvo 480 var märkets första framhjulsdrivna bil och den första sportmodellen på mer än tio år. Den initiala lanseringen var lyckad. När de första bilderna på nya 480 ES släpptes i oktober 1985 tillsammans med några knapphändiga faktauppgifter blev mottagandet positivt.

Den inhemska pressen rapporterade lyriskt om alla finesser och berömde den ärtiga karossen. Motorn var visserligen bara på 109 hk men bilen var ju lätt och de uppgivna fartresurserna mer än tillräckliga. Och redan från början stod det klart att det skulle komma en Turbo också. Framtiden såg ljus ut.

Separata fåtöljer bak – tufft!

Sedan började problemen. Nya 480 ES visades visserligen enligt plan på bilsalongen i Genève våren 1986 och orderböckerna fylldes på duktigt. Men produktionen kom inte igång som det var tänkt. Under 1986 tillverkades bara en handfull bilar och först på våren 1987, efter i många fall ett års väntan, fick de första kunderna sina bilar.

Snart visade det sig att 480 ES inte höll kvalitetsmässigt, Volvo hade släppt modellen för tidigt. Verkstäderna fylldes av sura kunder med långa fellistor och snart var ryktet igång: 480 var en problembil.

Förarmiljön var utformad som i ett jaktplan sade Volvo. Nåja.

Bilarna läckte in, popuplamporna fastnade, elektroniken strejkade… Dessutom stod det snart klart att den lilla motorn från Renault var alltför timid. Ännu värre blev det med katalysator, då sjönk effekten till 95 hk. Många hoppades att Turbon skulle sätta den där pricken över i:et som saknades. Men även om motorn var komfortabel och stark på låga varv var toppeffekten 120 hk inte mycket att skriva hem om.

Senare årsmodeller var bättre, Volvo tog itu med många av barnsjukdomarna och uppgraderade 480 i tysthet. Mot slutet av sin levnad fick ES en tvålitersmotor på 110 hk men då var försäljningen försvinnande liten i Sverige.

Volvo 480 ES 1987

Nypris: 126 800 kronor.

Motor: Fyrcylindrig radmotor med en överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder. Vattenkylning. Volym 1 721 cm3. Max effekt 109 hk DIN vid 5 800 v/min. Max vridmoment 140 Nm vid 4 000 v/min.

Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, framhjulsdrift. Femväxlad manuell låda.

Mått: L 426/B 171/H 132 cm.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram/bak. Fram fjäderben och nedre triangellänkar, bak stel axel.

Styrning: Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,1 m.

Hjul: Lättmetallfälgar, bredd 6 tum, däck 185/60 HR14.

Bromsar: Skivor fram och bak. Servo.

Fartresurser: Toppfart 190 km/tim. Acc. 0 – 100 km/tim 9,5 s.

Förbrukning: 0,85 l/mil.

Livscykeln

1985 De första bilderna på Volvos första framhjulsdrivna bil, 480 ES. Den är helt väsensskild från tidigare Volvomodeller, fylld av finesser och elektronik, endast AC gick att välja till.

1986 Officiell premiär på bilsalongen i Genève. Endast 851 bilar tillverkas detta år. De flesta kunderna får vänta och ges hela tiden nya besked om när de kan få sina bilar.

1987 Produktionen kommer äntligen igång. På hösten kommer 480 Turbo som -88 års modell men med katalysator har den bara 120 hk.

1988 Katalysatorversionen av 480 ES 1988 tappar 14 hk och har 95 hk.

1990 Effekten i ES höjs på 1990 års modell till 102 hk. Turbon har oförändrat 120 hk. Årsproduktionen sjunker under 10 000 bilar. Toppåret -88 tillverkades 15 944 exemplar.

1993 Ny motor, en tvåliters på 110 hk. Automat tillval. Färganpassade stötfångare, nya fälgar och airbag tillval. Turbon får 15-tumshjul.

1994 Vita blinkersglas!

1995 Den 7 september läggs tillverkningen ned efter 80 643 byggda exemplar. Sista 480 exemplaren utgjorde en specialserie som hette 480 Celebration.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 24 oktober 2021 Tänker du inte på Civicen?…
  • 23 oktober 2021 Ja den var riktigt skräp…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.