Nästa artikel
Anders Ygeman om bensinpriserna: ”Förstår frustrationen”
Nyheter

Anders Ygeman om bensinpriserna: ”Förstår frustrationen”

Publicerad 12 oktober 2021 (uppdaterad 12 oktober 2021)
Energiministern öppnar för att kompensera landsbygden.

Drivmedelspriserna fortsätter skena i Sverige. Efter ytterligare en höjning på måndagen är nu riktpriset för 95-oktanig bensin 17,79 kronor litern vid bemannade stationer. Även dieseln blir dyrare och kostar nu 19,32 kronor. 

Sverige har därmed det överlägset högsta dieselpriset och de femte högsta bensinpriset i EU.

De höga priserna har fått många att reagera. I en intervju med Dagens Nyheter kommenterar energiminister Anders Ygeman situationen. 

I ett mail till tidningen skriver han att han förstår frustrationen hos de familjer på landsbygden som är beroende av bilen i sin vardag och att han inte är främmande för att göra mer för att kompensera lands- och glesbygden. 

Han vill också göra mer för att fler ska ha möjlighet att byta till elbil.

De höga drivmedelspriserna i Sverige beror delvis på den ökade inblandningen av biobränslen. I mars i år meddelade regeringen att de 2021 och 2022 pausar den så kallade BNP-indexeringen, en årlig skattehöjning på bensin och diesel, för att möta de högre priserna för konsumenter i samband med det.

Till DN säger Anders Ygeman att det kan bli aktuellt att pausa skattehöjningen även efter 2022.
– Det är inte uteslutet. Samtidigt finns det andra sätt att kompensera lands- och glesbygden för högre kostnader såsom den särskilda skattesänkningen för över 80 glesbygdskommuner som regeringen genomfört. Ytterligare åtgärder för att kompensera landsbygden kan bli aktuella, säger han.

Johan Andersson, vd för branschorganisationen Drivkraft Sverige, säger till Svenska Dagbladet att det finns flera orsaker till de höga priserna. Dels har energipriserna stigit överlag i samband med att världen öppnar upp efter pandemin. Investeringar i oljeproduktion har också minskat kraftigt under coronaperioden, vilket har utdragna effekter. De oljeproducerande länderna har också ett egenintresse av att hålla nere produktionen och driva upp priserna för att gynna sina egna ekonomier. 

I Sverige är även den så kallade reduktionsplikten en orsak. Enligt den måste fossila bränslen i ökande grad blandas ut med dyrare biodrivmedel. 

Enligt regeringens plan ska utsläppen från svenska fordon minska med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010 års nivåer. Detta ska uppnås dels genom reduktionsplikten och dels genom elektrifiering av fordonsflottan. 

Fram till 2030 ska bensin och diesel enligt planen reduceras med 28 respektive 66 procent och ersättas med förnybara drivmedel.

Beräkningar från Trafikverket visar att om det till 2030 inte kommer fram mer biobränsle än i dag skulle priset på bensin och diesel behöva ligga omkring 50 kronor litern.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (11)

  • 15 oktober 2021 Pi skrev: Vad som blir "bäst…
  • 15 oktober 2021 Vad som blir "bäst" vet man…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.