Nästa artikel
Bilfrågan: Varför stämmer inte WLTP för laddhybrider?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför stämmer inte WLTP för laddhybrider?

Publicerad 11 oktober 2021 (uppdaterad 9 november 2021)
"Jag har just köpt en plugin-hybrid och har försökt förstå hur biltillverkarna kan redovisa så låga siffror. Kan ni förklara hur det är möjligt?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
Avsikten med WLTP-testen när den ersatte NEDC var att den skulle vara med realistisk och återspegla verklig körning. Det verkar stämma för bensin- och dieselbilar, men är orealistiskt för plugin-hybrider. I era tester redovisar ni WLTP- och testvärden. Jag noterar att förbrukningen för Plugin-hybrider är mellan 3-6 gånger högre än vad WLTP anger.
Jag har just köpt en plugin-hybrid och har försökt förstå hur de kan redovisa så låga siffror. Min bil ska enligt WLTP dra 2,0 l/100 km. På långresor på cirka 60 mil har den dragit cirka 4,1 l/100 km. Färddatorn visar att den gått 14,5 mil på ren el. Det vill säga 10 mil mer än vad det fanns i batteriet vid start.
Kan ni förklara hur det är möjligt med så låga siffror och så stor avvikelse mellan verklighet och WLTP. Betydligt större mellan verklighet och NEDC.
ELA

Svar:
Jag tycker nog att WLTP fått ett oförtjänt dåligt rykte. Den körcykel som används enligt WLTP är tuffare än NEDC med 4 olika faser i stället för två, med högre genomsnittshastighet 47 km/tim jämfört med 34 km/tim i NEDC, högre maxhastighet, mindre tomgångskörning med mera. Från WLTP får man betydligt mer korrekta fakta om bilarnas förbrukning och utsläpp.
Men det som tillverkarna är ålagda att redovisa, när det gäller laddhybrider, är ju bara den viktade blandade körningen från körcykeln på 23 km. Den blir förstås mycket låg och säger inte konsumenten något om vilken förbrukning denne kan vänta sig vid verklig körning.
Om man däremot tittar på övriga data från WLTP, som tillverkarna inte är skyldiga att redovisa, så framgår ju exempelvis räckvidd på batteridrift, bränsleförbrukning vid körning, i stad, i förort, på landsväg och på motorväg. Samt uppgift om blandad körning.
Via bilens registreringsnummer kan man hitta dessa fakta hos Transportstyrelsen, ”Fordonsuppgifter”. Men alla tillverkare lämnar inte ut dem, eftersom de inte är ålagda att göra det.
Vid kontakt med Transportstyrelsen lämnar Lars Rapp följande kommentar:
”Tillverkarna behöver inte ange mer än viktad blandad körning för en laddhybrid. Som du säger är det otillräcklig information för att få en bra uppfattning av förbrukningen. Problemet är känt och det diskuteras i EU-kommissionen, bland medlemsstater och tillverkare. En ändring är på gång som innebär att övriga värden också måste anges. När och exakt vad det innebär vet vi ännu inte.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 11 oktober 2021 Hur vet människan att WLTP…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.