Nästa artikel
Märkena som är bäst och sämst på laddbilar
Nyheter

Märkena som är bäst och sämst på laddbilar

Publicerad 2 september 2021
Volvo hänger inte riktigt med i konkurrensen när det gäller att kapa utsläppen, visar nya siffror från Vroom som Vi Bilägare tagit del av.

Det börjar märkas tydligt i försäljningssiffrorna vilka märken som satsat på laddbara bilar och inte. Totalt står elbilar och laddhybrider numera för fyra av tio nyregistrerade bilar hittills i år.

Med hjälp av siffror från företaget Vroom som Vi Bilägare tagit del av går det också att få en bild av vilka bilmärken som har högst och lägst andel laddbilar bland nyregistreringarna, och hur höga snittutsläppen är.

Tesla och MG ligger i en klass för sig – där är samtliga bilar laddbara och MG:s snittutsläpp på 2 gram per kilometer beror på att ett fåtal bilar som registrerats varit laddhybrider. Resten är elbilar.

Därefter följer Kia som har betydligt högre andel laddbara bilar än andra märken. Hela tre av fyra Kiabilar som registrerats hittills i år har haft laddkontakt och snittutsläppet för de bilar som registrerats är 47 g/km – vilket bara är hälften så högt som för Peugeot och Toyota.

Volvo har visserligen ungefär lika hög laddbilsandel som snittmärket. Men utsläppen är ändå relativt höga.

Volvo halkar efter

Även BMW, Ford och Mercedes ligger relativt bra till med en laddbilsandel som hittills i år ligger på omkring 50 procent. Mercedes lider dock av ett relativt högt snittutsläpp på över 100 g/km.

Mini sticker ut med ett förbluffande högt koldioxidutsläpp på 92 g/km med tanke på modellutbudet och trots att flera än fyra av tio sålda Minibilar har laddkontakt.

Volvo har ungefär lika hög laddbilsandel som snittbilen, men det rör sig än så länge mest om laddhybrider och inte elbilar. Snittutsläppet på 114 g/km är bland de högre på marknaden.

Även hos Nissan, Seat, Peugeot och Audi klarar inte laddbilsandelen på omkring 30 procent att sänka utsläppen till långt under 100 g/km.

Sämst i jämförelsen är Dacia, Citroën och Toyota som har laddbilsandelar på mellan noll och 18 procent vilket också drar upp snittutsläppet.

MG säljer nästan bara elbilar i Sverige. Ett fåtal laddhybrider har registrerats.


Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.