Nästa artikel
DeLorean DMC-12 hade framtiden bakom sig
Backspegeln

DeLorean DMC-12 hade framtiden bakom sig

Publicerad 14 augusti 2021
En mans dröm om framtidens bil. Dessvärre med framtiden bakom sig.

John Z DeLorean slutade ett toppjobb på GM. En av anledningarna var att han tyckte att GM:s affärsmodell var djupt omoralisk. Att ständigt komma ut med nya årsmodeller där bara det yttre var förändrat istället för att driva utvecklingen framåt inom miljö och säkerhet. Han beslöt att starta eget. DeLorean DMC-12 lanserades som bilen som aldrig skulle bli gammal.   

Brittiska staten lånade ut 530 miljoner pund för att DeLorean skulle lägga sin nya fabrik i Belfaststadsdelen Dunmurry i Nordirland och på så sätt heltidssysselsätta 2 000 personer.

John Z DeLorean hade köpt patentet till en plastgjutningsmetod som möjliggjorde en stark, lätt och billig grundstomme. På denna skulle en kaross med ytterpaneler i rostfritt stål monteras. Mitt i bilen skulle en wankelmotor placeras. Karossen med måsvingedörrar var ritad av ItalDesign.

Det finns gott om plats under den främre huven och bakom stolarna i kupén. Man sitter bra och förarplatsen är överskådlig.

För produktionsanpassningen anlitades Colin Chapman och hans folk på Lotus. De dömde ut DeLoreans plastmetod och försåg bilen med en kryssram av samma typ som i Lotus egna bilar. Motorn blev en V6 och för att den och de åkande i kupén skulle få plats fick den flyttas bakåt, mittmotorbilen DeLorean fick svansmotor. Men Giugiaros grunddesign förblev i stort sett oförändrad.

I januari 1981 rullade de första bilarna av bandet. Kvaliteten var katastrofal men alla förseningar gjorde att man var tvungna att pressa på.

Försäljningen gick inte alls så bra som man hoppats. Bilen var för slö och för dyr. Av de 40 000 kunder som fanns på väntelistan vid produktionsstart återstod bara ett par tusen spekulanter. Snart stod man med ett enormt lager osålda bilar. I slutet av 1982 försattes DeLorean Motor Company i konkurs. Alla var arga. Brittiska staten, arbetarna i fabriken, kunderna…

Totalt byggdes 8 563 DeLorean, vid konkursen var omkring 3 000 av dem fortfarande osålda.

Läs också: Sportbilsdrömmen som slutade med kokainskandal

Måsvingedörrarna kräver mycket lite utrymme bredvid bilen för att öppna fritt.
DeLorean DMC-12 1981

Nypris: 25 600 dollar.

Motor: V6 90 grader med en överliggande kamaxel per cylinderrad, två ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Vattenkylning. Volym 2 849 cm3. Max effekt 132 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 207 Nm vid 2 750 v/min.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor bak, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda eller trestegs automat. Golvspak.

Mått: L 421/B 185/H 114 cm.

Fjädring/hjulställ: Centralram. Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram övre triangellänkar och nedre tvärlänkar, bak längs- och tvärlänkar.

Styrning: Kuggstång, ej servo.

Bromsar: Skivor fram och bak. Servo.

Fartresurser: Toppfart 209 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 9 s.

Förbrukning: 0,8–1,25 l/mil.

Livscykeln

1965 40 år gammal är John Z den yngste toppchefen i GM:s historia. Trendigt klädd med fräsig frisyr och yviga polisonger sticker han ut.

1973 Med buller och bång lämnar John Z General Motors.

1975 John Z startar DeLorean Motor Company (DMC).

1976 Första prototypen färdig, ritad av Giorgetto Giugiaro.

1978 Fabriken i utkanten av Belfast står klar.

1981 Produktionen kommer igång.

1981–1982 Ett antal förändringar sker löpande men bilen behåller sitt utseende och motor under hela produktionstiden.

1982 Fabriken bommas igen. Totalt byggdes 8 563 bilar.

1985 Filmen Tillbaka till framtiden har premiär. En DeLorean får i den agera tidsmaskin. Filmens framgång smittar av sig på bilen. Produktplacering tre år för sent.

2005 John Z. DeLorean avlider i sviterna av en stroke.

2013 DeLorean Motor Company of Texas säljer ”nya” bilar – färdigställda med delar från konkurslagret.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 14 augusti 2021 Mäkinen, det avhandlas ju i…
  • 14 augusti 2021 Ovanligt att läsa om…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.