Nästa artikel
Trenden bryts: Nu sjunker snittutsläppen från nya bilar
Nyheter

Trenden bryts: Nu sjunker snittutsläppen från nya bilar

Publicerad 30 juni 2021 (uppdaterad 30 juni 2021)
De hårdare utsläppskraven i Europa har fungerat, menar en analytiker.

År 2020 sjönk de genomsnittliga koldioxidutsläppen för per ny bil såld i Europa, enligt data från den europeiska miljömyndigheten EEA. 

Minskningen representerar ett trendbrott – snittutsläppen har ökat stadigt de senaste åren och har inte minskat sedan 2016.

Enligt preliminära data från EEA släppte en ny bil i Europa ut i genomsnitt 107,8 g/km enligt den gamla testmetoden NEDC, vilket motsvarar 130,3 g/km enligt den nya standarden WLTP. Det är en minskning med 12 procent sedan 2019.

Lucien Mathieu, analytiker på organisationen Transport and Environment, menar att utsläppsminskningen beror på de hårdare krav som infördes i EU år 2020.

–  Den skarpa minskningen förra året visar att biltillverkarna svarar på CO2-standarder, säger han i en kommentar, och uppmuntrar till hårdare krav framöver.

– CO2-standarder som leder till nollutsläpp behövs för att se till att hela industrin fasar ut fossilmotorer till år 2035.

Den 14 juli i år väntas EU presentera nya riktlinjer för CO2-utsläpp.

Drygt 11,5 miljoner nya bilar registrerades i Europa förra året. Majoriteten av dem är fortfarande bensin- och dieseldrivna. Drygt sex procent var elbilar.

De länder med lägst snittutsläpp från nya bilar är Norge, Island och Nederländerna, med Sverige på fjärde plats. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.