Nästa artikel
Bilfrågan: Nyckellöst en risk?
Bilfrågan

Bilfrågan: Nyckellöst en risk?

Publicerad 16 juni 2021
En plåtlåda skyddar nyckeln hemma.
"Förstår inte vad biltillverkarna har för intresse av att underlätta stöld. Använder alla samma metod?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
När jag senaste köpte ny bil gjorde jag en del tillval som innebar att jag också fick ett nyckellöst system. Att nyckelns batteri till sändaren behövde bytas, också i reservnyckeln, redan efter 18 månader kom som en överraskning. Sändaren är alltid aktiv så det har ingen betydelse om man använder bilen eller ej. Enda sättet jag kommit på att spara reservnyckeln är att förvara den med batteriet urtaget. Fungerar det fortfarande så här i nya bilar med nyckelfria system och använder alla biltillverkare samma metod?
Detta öppnar för möjligheten att enkelt stjäla en bil genom att fånga upp signalen från en sändare, till och med när den är förvarad i bostaden. Att detta är uppskattat av ”biltjuvarnas centralförbund” förstår jag, men jag förstår inte vad biltillverkarna har för intresse av att underlätta stöld av deras bilar.
Tom V

Svar:
Nyckellösa system för öppning, låsning och start av motor kom till av två skäl – att minska stölderna och göra det bekvämare för bilägaren. Och det fungerade ju i många år. Det blev omöjligt att stjäla en bil utan nyckel. Stölder skedde först efter inbrott för att komma åt nycklar eller i vissa fall genom att mindre nogräknade ”tog ut” en nyckel för att senare kunna stjäla bilen. Bilrån förekommer också.
Att kriminella nu kan fånga upp kommunikationen mellan nyckel och bil är obehagligt men uppenbarligen svårt att förhindra. Lite säkrare blir det när nyckeln bara sänder information till bilen när ägaren trycker på knappen, som hos BMW.
När vi frågar om Volvos syn på problematiken svarar de: ”Volvo Cars använder teknik som är standard för hela industrin i sina nyckelfria system och dessa är krypterade för att begränsa risken för stöld. Vi samarbetar inom branschen för att kontinuerligt ta fram bättre standarder och praxis för att säkerställa säkerheten och vi uppgraderar löpande program-varan. Vi tittar också på hur andra branscher säkerställer sina system och låter externa experter testa fordonens säkerhetssystem. Volvo har exempelvis sedan en tid tillbaka, infört en accelerometer, som känner av rörelse. När nyckeln inte varit i rörelse en period skickar nyckeln inte längre ut radiosignaler.”
Man kan själv minska risken för att ”läcka” lås- och startkod genom att förvara nyckeln i en RFID-påse som inte släpper igenom kommunikationen. I hemmet förvarar jag själv numer bilnycklarna i en liten tät plåtlåda – en ”Faradays bur”.  Bättre råd kan vi tyvärr inte komma med.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.