Bild
Nästa artikel

Flera nyckellösa system får underkänt

Nyheter

Se vilka nya bilar som har bäst och sämst skydd mot inbrott och stöld.

Flera nyckellösa system får underkänt

Brittiska bilsäkerhetsorganisationen Thatcham Research har utvärderat hur stöldsäkra 11 bilmodeller från 2019 är. Bland annat genom att utsätta dem för så kallade relä-attacker.

Bilar med nyckellösa system, även kallad keyless-funktion, är sårbara för relä-attacker, där tjuvar fångar upp och kopierar bilnyckelns signal med hjälp av en anordning som de sedan kan använda för att låsa upp, starta och köra iväg med bilen. Svenska försäkringsbolag såg en markant ökning av denna typ av bilstölder under 2018. 

Ford Mondeo.
Ford Mondeo.
Hyundai Nexo.
Hyundai Nexo.
Kia ProCeed.
Kia ProCeed.
Lexus UX.
Lexus UX.
Toyota Corolla.
Toyota Corolla.

Thatcham Research anser att Ford Mondeo, Hyundai Nexo, Kia ProCeed, Lexus UX och Toyota Corolla har dåligt motstånd, eftersom det nyckellösa systemet i dessa bilar saknar säkerhetsåtgärder som motverkar relä-attacker. Om man bortser från just relä-attacker har samtliga av dessa bilar ett fullt adekvat försvar mot stöld, enligt Thatcham Research. 

Audi e-tron.
Audi e-tron.
Jaguar XE.
Jaguar XE.
Range Rover Evoque.
Range Rover Evoque.
Mercedes B-klass.
Mercedes B-klass.
Porsche Macan.
Porsche Macan.

De modeller som rankades som bra när det gällde att motstå relä-attacker var Audi e-tron, Jaguar XE, Range Rover Evoque, Mercedes B-klass och Porsche Macan. Detta bland annat för att den trådlösa funktionen i bilnycklarna var mer avancerad säkerhetsmässigt och att nyckelbrickorna går in i viloläge när de inte används. 

Flera nyckellösa system får underkänt

Även fastän Suzuki Jimny inte ens har ett nyckellöst system fick terrängbilen en rejäl känga av Thatcham Research. Bedömningen blev ”Oacceptabel”, eftersom Jimny enligt organisationen ”saknar grundläggande säkerhetsfunktioner”, vilket gör den till ett lätt byte för brottslingarna.   

Här kan du läsa om hur du skyddar dig mot relä-attacker.  

Uppdatering: Efter att Porsche kontaktat Thatcham Research med informartion om att Macans bilnyckel har en rörelsedetektor i sig har man valt att ändra Porsche Macans omdöme till "förstklassigt".

Diskutera: Har du keyless-system på din bil?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-03-26 14:51

Nej, och det är inget som jag saknar-jag klarar mig utmärkt utan.

#2
2019-03-26 15:04

Samma sak här, en enkel Skoda vill nog inte ens någon stjäla. Behöver inte någon keyless funktion. Kör man taxi eller liknade tror jag det varit en bra funktion att ha.

#3
2019-03-26 15:16

Ja, det är smidigt. Ser egentligen fram emot att ha nyckeln i mobilen.

#4
2019-03-26 15:35

Det är en funktion jag vande mig snabbt med. Känns konstigt när man tar hustruns Skoda som är nyare och måste leta fram nyckeln i fickan och sen dessutom stoppa in den i ett tändningslås. På Chevan från förra århundradet känns nyckel mer adekvat.

#5
2019-03-26 16:07

Jag klarar mig utan det mesta i bling-bling. Även detta. Minska bling-blinget istället och gör enkla, bra bilar utan onödigt bling-bling men med bra rostskydd.

.

#6
2019-03-26 16:08

Jag har det på min Kia, och det har fungerat hittills alldeles utmärkt. Som L. Mäkinen säger, en funktion som jag vande mig vid oerhört snabbt!!! Körde min pappas Volvo från 2007 och letade efter knappen att trycka igång bilen på ;) Är inte särskilt orolig eftersom det inte är en "high-end" bil; och vem fasen vill stjäla en Suzuki Jimny?!?

#7
2019-03-26 16:15

Sicket skräp japanska bilar är som Toyota och Lexus. Fuskbyggen.

#8
2019-03-26 16:21

Jag har det på min bil, och det är inget som jag är glad över, behöva lägga nyckeln i plåtlåda hemma och vira in den i folie när jag är på stan, för att göra det lite svårare för tjuvarna.

#10
2019-03-26 17:37

Tesla har det - men på dessa bilar kan du även aktivera en 4-siffrig kod, som måste loggas in innan bilen går att köra.
Liknande koder gäller även för max hastighet och valet-parking/service (då bilen funkar med reducerad motorstyrka, hastighet och låser ev. inlagd kalender/telefonnr/internet uppkoppling osv.. Enkelt och genialt - men svårt för tjuven och den nyfikne..!

#11
2019-03-26 19:52

4-siffrig kod? Fånigt, då blir det ju bökigare än en gammal hederlig nyckel i låset!
Nä, inga problem med nyckelfritt, bara att ta ut nyckeln ur brättet i foliehatten när man ska sätta sig i bilen.

#12
2019-03-26 20:38

Som Bilräven skrev, man kan aktivera den koden, inget man måste ha.....men om man t.ex ska parkera bilen där man är lite oroligare kan man tillfället aktivera den koden. Sen det övriga Bilräven nämde tycker jag är kanon, att man t.ex kan begränsa effekten/hastigheten och åtkomst till vissa saker när man lämnar den till service eller valet-parkering.
Själv vill jag absolut inte vara utan keyless när man väl vant sig.

#13
2019-03-26 20:58

Detta är en av dessa onödiga finesser som man tyvärr vänjer sig snabbt med och som fungerar förträffligt på min Auris.

#14
2019-03-26 21:42

Och för er som anser att all teknisk utveckling är av ondo och allt var bättre förr så kan jag lugna er med att en helt analog bil, på sin höjd utrustad med centrallås, är mycket enklare att bryta sig in i än en modern bil med den senaste tekniken.

Men en sådan undersökning ger ju inga rubriker längre...

#15
2019-03-26 22:39

Prestigelös
Skillnaden mot keyless är ju att tjuven slipper bryta...

#16
2019-03-27 06:15

@Prestigelös

Visst är det så, men det har inte tagit 100 IT-ingenjörer flera år och oerhörda kostnader (som förs vidare till konsumenten) att utveckla denna avsaknad av den senaste tekniken... Det kostar heller inte konsumenten multum att reparera, när man inte har denna "senaste tekniken". Men, det är nästan precis lika enkelt för tjuven, oavsett.

.

#17
2019-03-27 08:12

Inte sjutton blev det billigt eller bra när en biltjuv försökte ta med sig min Audi S6 i vit pearl. Eftersom de bröt upp låset behövde dörren lackas om och det kunde man se på flera hundra meter efteråt. De lyckades inte ens få med sig bilen utan bara förstörde saker.

#18
2019-03-27 08:44

@Mäkinen, det var jag också ute för, en sönderbruten dörr som de ändå inte lyckades forcera, men öppna så mycket att de kunde sno en gammal lös GPS, värd någon hundring och i frustration över att de inte kom in i bilen bucklade de till de övriga dörrarna.
En ny dörr och utbuckling av de andra, men målningen stämmer väldigt bra med det övriga och jag blev av med alla dörruppslag.
Bra dörrlås eller dåligt utbildade tjuvar?

#19
2019-03-27 11:31

Varför nyckellöst överhuvudtaget när stöldrisken ökar med detta system?
Är det så obekvämt att ta upp en nyckel ur fickan? Man har ju ändå med sig en nyckelknippa med dörrnyckel till bostaden m.m.

#20
2019-03-27 11:45

Jag funderar på att montera ett elektroniskt lås på ytterdörren också för att slippa krångla med nycklar. Koppla ihop med larmet så man slipper göra två manövrar när man kommer hem.

Det är inte obekvämt att ta upp en nyckel ur fickan. Det hindrar inte att det är skönt att slippa göra det.

#21
2019-03-27 12:18

Mäkinen
Elektroniskt lås på dörren är betydligt säkrare och fungerat bra i vardagen.

#22
2019-03-28 13:31

Mäkinen : Polaren har Yale Doorman och det funkar riktigt bra. Smidigt när jag var kattvakt ett par veckor. Ingen nyckel att låsa in av misstag. Som jag gjorde gången innan xD

#23
2019-03-28 16:32

Jag hade önskat att de listade Peugeot. Nu har jag ingen aning om hur min egen bil ligger till gällande detta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.