Bild
Nästa artikel

Allt fler nyckellösa bilstölder

Nyheter

Så kallade ”relä-attacker” har ökat markant i år och tjuvarna stjäl bilen från uppfarten på natten. För att skydda dig ska du stoppa bilnyckeln i plåtburk.

Försäkringsbolaget If har under 2018 sett en ökning i en viss typ av tillvägagångssätt som biltjuvar använder sig av för att stjäla bilar. Det har visat sig att moderna bilar med nyckellösa system ligger i farozonen.

Funktionen kallas på engelska keyless eller Keyless Go, alltså att man bara behöver vara i närheten av bilen med nyckeln för att den ska låsa upp sig. Detta utnyttjar brottslingarna. De sonderar terrängen i bostadsområden med nya bilar och fångar med en relä-sändare upp signalen från bilnyckeln inne i huset så att de sedan kan låsa upp bilen, starta den och åka iväg.

– Brotten sker i regel nattetid och vanligen rör det sig om två gärningsmän – en utanför ytterdörren som fångar upp signalen från bilnycklarna, som man ju ofta har i hallen, och en med en reläsändare eller förstärkare precis i anslutning till bilen, säger Josefin Hamilton, ansvarig för skadeförebyggande arbete på If.

Försäkringsbolaget berättar att de 2017 mottog ett fåtal anmälningar om så kallade relä-attacker, men att de under 2018 har fått in flera anmälningar i veckan. 

Råden för att undvika att bilen stjäls är att förvara bilnyckeln i en plåtburk med lock för att förhindra att tjuvarna plockar upp signalen utanför ytterdörren. Det finns också speciella fodral att köpa som blockerar signalen. Andra tips är bland annat att installera ytterbelysning med rörelsesensor om man bor i villa, eller att använda sig av rattkrycka och hjullås. 

Diskutera: Vad tycker du om nyckellösa system?
 
Ifs råd för att undvika bilstölder:
  • Kontrollera att bilen har låsts ordentligt när du lämnar den. 
  • Om du har ett fordon med nyckellöst system – förvara nyckeln nattetid i en plåtburk med ett slutet plåtlock för att förhindra kapning av signalen. Det finns också särskilda nyckelfodral att köpa som blockerar signalen. 
  • Om du bor i villa, installera utebelysning med rörelsesensor. 
  • Montera billarm. 
  • Använd rattkrycka, vilket försvårar stöld av ratt och airbag. 
  • Märk bildelarna med spårbar DNA-märkning och informera med dekaler på bilen om sådan märkning är gjord. Det kan avskräcka och dessutom binda tjuven till brottet.
  • Montera hjullås om du har dyra fälgar. 
  • Lämna inte väskor och värdesaker synligt i bilen. 
  • Om du har garage, parkera där nattetid, alternativt bakom stängd grind på uppfarten. Om du parkerar på gatan, stå så öppet och upplyst som möjligt.
  • Ta initiativ till grannsamverkan där du bor. 

Kommentarer

#1
2018-09-27 10:31

Är någon förvånad? Ju mer elektronik ju lättare att stjäla bilar.
Det är lite roligt att man jobbar hårt med elektroniken i bilarna och sedan uppmanas man att förvara nycklarna i en plåtburk.
Högteknologiskt så det förslår.

#2
2018-09-27 11:01

LOL!! Elektroniskt bling-bling. Det blir inte lättare, som många tycks tro. Det blir svårare, dyrare och mer komplicerat. Nu behöver man alltså ha en speciell plåtburk att förvara sin trådlösa nyckel i.

.

#3
2018-09-27 11:10

Tillverkarna kanske borde nöja sig med att man inte behöver sätta in nyckeln i rattlåset för att kunna köra men kräva en tryckning på "nyckeln" för att låsa upp bilen. Så jobbigt är det ju trots allt inte.

#4
2018-09-27 11:37

Jag tycker det är mycket bekvämare att ha nyckeln i fickan än att plocka fram den och trycka på en knapp för att låsa upp. Knappast en nödvändighet, men bekvämt.

#5
2018-09-27 12:17

Ibland är man glad över att köra en enkel bil som Skoda, tyvärr kommer framtidens bilar att innehålla mer elektronik som både innebär säkerhetsproblem och mer som kan gå sönder. Säkerhetsförhöjande system tycker jag är viktigt, andra mindre "nödvändiga" finesser som bara finns av imponens faktor kan jag vara utan.

#7
2018-09-27 12:24

Så oväntat... inte.
Det här har ju alla sagt i flera år nu?

#8
2018-09-27 12:36

Om alla människor vore kloka och förnuftiga skulle detta inte existera - att det gör det... ...

#9
2018-09-27 13:27

Det är mycket smidigt med keyless-nyckel, svårt att vänja av sig. Men kanske det är dags för ett andra verifieringssteg även i bilen?

#10
2018-09-27 13:45

Det är klart att detta inte är en livsavgörande nödvändighet, en gång i tiden fick man ju starta bilen med en vev och det fungerade också, men man vänjer sig snabbt vid alla "onödiga" finesser och själv tycker jag det är supersmidigt att aldrig behöva ta upp "nyckeln" ur fickan. Min bil låser och låser upp sig dock inte automatiskt för att jag är i närheten utan jag måste nudda vid bilhandtaget.

#11
2018-09-27 16:01

"Ibland är man glad över att köra en enkel bil som Skoda, tyvärr kommer framtidens bilar att innehålla mer elektronik som både innebär säkerhetsproblem och mer som kan gå sönder. Säkerhetsförhöjande system tycker jag är viktigt, andra mindre "nödvändiga" finesser som bara finns av imponens faktor kan jag vara utan."

Keyless-go finns även till Skoda. Hade det på min förra Superb från 2010 så jag utgår att det finns till Octavia också. Sen skulle jag inte kalla Skoda för en speciellt enkel bil. Hade mer utrustning på Superben än vad jag har på nuvarande X3:a. Det som är mer avancerat på X3:an är väl elektronisk oljesticka och elektronisk servicebok.

#12
2018-09-27 16:21

Jag vill absolut inte ha keyless-go. Jag måste veta var nyckeln är när jag sätter mig i bilen eller lämnar det då jag kan lika gärna trycka på knappen. Samt den andra nyckeln kan ligga i bilen av misstag. Men om tillverkare och köpare är så förtjusta i keyless-go, kan man minska räckvidden till 0,5-1m genom utformningen av antennen. Så ingen kan plocka upp signalen.

#13
2018-09-27 17:18

Ha, ha bäst att flytta in i en stålcontainer!

#14
2018-09-27 18:33

Försöker man låsa min bil med en nyckel i bilen tjuter det. Den protesterar om den är igång och man stänger dörren med nyckeln utanför.

#15
2018-09-27 20:45

Mäkinen - det går alldeles utmärkt att låsa upp bilen med nyckeln i fickan så det känns inte som nåt avgörande argument för denna tydligen osäkra lösning.

#16
2018-09-27 20:58

Pi,
Det är förstås enklare att trycka på knappen än att köra med en bil som har försvunnit.
Problemet är väl egentligen att det går att reläa signalen vidare.

#17
2018-09-27 21:46

Skumt. Här har vi alltså potential för en jättemarknad men ändå kan jag inte hitta en designad märkesplåtburk? Jag vill ju ha en burk med bilens logotyp och speciellt gjord för min modell! Var ska jag leta?

#18
2018-09-27 23:38

Kombinera med Touch ID som ex vissa Apple mobiler. Lagrar ju fler fingeravtryck så startknappen blir inga problem. Även Face ID som jag har nu skulle fungera. Invändiga backspegeln.
Har fjärr som låser upp och tänder strålkastare. Nyckel till tändningslåset - perfekt. Bara att känna att rattlåset är i - mekaniskt - är skönt

#19
2018-09-27 23:39

Kombinera med Touch ID som ex vissa Apple mobiler. Lagrar ju fler fingeravtryck så startknappen blir inga problem. Även Face ID som jag har nu skulle fungera. Invändiga backspegeln.
Har fjärr som låser upp och tänder strålkastare. Nyckel till tändningslåset - perfekt. Bara att känna att rattlåset är i - mekaniskt - är skönt

#20
2018-09-28 11:26

keyless är tur att jag inte har. Tycker inte att det är speciellt svårt att trycka på en knapp och sätta mig i bilen och trycka på ytterligare en knapp för att starta bilen. Brukar dessutom då och då öppna förardörren manuellt med nyckeln som är inbyggd i fjärrkontrollen så jag kan byta batteri själv den dagen det behövs. Vet inte hur man kommer in i bilen med keyless när batteriet helt plötsligt tar slut? Det vet nog bara märkesversktaden och bilbärgare som tar bilen till verkstaden och du blir garanterat många tusenlappar fattigare än några som om du bytt batteri själv.

Tillbaka till år 1989 alltså och ratt krycka som jag hade på min Opel Kadett GSi 16v som många var sugna på att stjäla och den var ganska lätt att stjäla också trots larm som ingen brydde sig om när bilen står och tutar (Touch Guard) populärt larm på den tiden. Tur att man inte har keyless. Kommer aldrig köpa någon bil med keyless heller för den delen någonsin.

#21
2018-09-28 11:44

Många moderna bilar har keylessystem. Det verkar vara ett krav för att kunna titulera sig premiummärke. Det är ju mest premiummärken som MB och BMW som är stöldbegärliga. Volvo verkar inte vara lika attraktiva. Så ett enkelt sätt att skydda sig är att köpa mindre stöldbegärliga bilar. Skulle personligen aldrig köra runt i en Audi RS6 (om jag haft pengarna) då flertalet blivit rånade på dessa när man varit ute och kört.

Det sker även inbrott/rån i bostäder för att komma åt bilnycklarna. Tjuvarna kommer troligen alltid att komma åt det de vill ha om de är tillräcklig motiverade.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.