Nästa artikel
Mercedes ska lansera AMG-laddhybrider med över 800 hk
Nyheter

Mercedes ska lansera AMG-laddhybrider med över 800 hk

Publicerad 31 mars 2021
Mercedes prestandadivision AMG utvecklar flera nya laddhybridmodeller. Dessutom kommer helt eldrivna modeller med en underlig accelerationssiffra.

Elbilarnas stora intåg på bilmarknaden har gjort framtiden osäker för biltillverkarnas prestandamärken. Batterier lägger på en hel del vikt och det är något som ingenjörerna i möjligaste mån försöker undvika, men det gäller också att sänka utsläppen för att undvika EU-böter.

Audi har visat upp sin första eldrivna RS-modell och hos Mercedes har trim- och prestandaavdelningen AMG visat upp två olika drivlinor med laddhybridteknik med upp till 816 hk och 1 000 Nm. De elektrifierade AMG-modellerna får heta E Performance.

Den svagare versionen har samma fyrcylindriga turbomotor på 2,0 liter som finns i Mercedes-AMG A45. Den starkare versionen har en V8-motor med dubbla turbo på 4,0 liter. Motorerna kopplas till en niostegad automatlåda.

För att minska risken för turbofördröjning har aggregaten fått elektrisk assistans, en teknik som börjar bli vanligare hos flera märken.

Den starkare versionen har upp till 816 hk och 1 000 Nm

Litet batteri

Mercedes har tidigare lanserat flera nya laddhybridermodeller med lång elräckvidd, men AMG-modellerna får ett i sammanhanget litet 400-voltsbatteri på bara 6,1 kWh. Hur lång elräckvidden blir beror på en mängd olika faktorer så det vill Mercedes ännu inte avslöja.

De nya laddhybriderna ska klara 0–100 km/tim på under tre sekunder. Först ut med V8-drivlinan blir förmodligen coupésedanen Mercedes-AMG GT73e medan nya C-klass eventuellt kan bli först med den svagare drivlinan, som dock ändå får ”mer än 650 hk”.

Eldrift på gång

Vid sidan av laddhybriderna kommer dessutom prestandaversioner av Mercedes helt eldrivna modeller i den så kallade EQ-familjen. De kommer i två olika versioner med tilläggsnamnet 43 eller 53 och får ett särskilt fejkat motorljud som kallas AMG Sound Experience. 

Den första eldrivna EQ-modellen ska klara 0–100 km/tim på under fyra sekunder, vilket i så fall är långsammare än exempelvis nya Kia EV6 GT som klarar samma sprint på 3,5 sekunder.

Läs också: Premiär för nya Mercedes C-klass – här är nyheterna

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.