Nästa artikel
Ford Mustang Mach-E och läget vid snabbladdarna
Podcast

Ford Mustang Mach-E och läget vid snabbladdarna

Publicerad 29 mars 2021 (uppdaterad 15 september 2022)
Avsnitt 219: Med alltfler elbilar – blir det bråk om laddplatserna? Elbilsägarna vittnar. Dessutom har vi kört elektrisk Mustang på svenska vägar, diskuterar rondell-vett och går igenom veckans nyheter.

I veckans avsnitt pratar vi rondellkörning, efter att en dansk läsare skickat in en fråga.

– Jag blinkar alltid, men det är för att jag kör en bil med blinkers. Här i Stockholmsområdet verkar många bilar sakna den utrustningen och då kan förarna inte blinka. De glömde kryssa i det tillvalet, säger Tommy Wahlström.

Han retar också upp sig på bilister som kör i ytterfil hela varvet runt.

– Jag vet att man ofta får välja vilket körfält man vill i rondellen. Men om man ska svänga vänster, är det väl ändå lämpligt att lägga sig i vänster fil? Det finns alltid någon som kör ytterfil runt hela rondellen och blockerar för de som ska svänga ut. Jag tror de ligger där av lathet.

”Ingen elbil för massorna precis”

I veckan publicerade vi även en provkörning av Ford Mustang Mach-E, den nya elsuven som ”åker snålskuts” varumärkesmässigt på den klassiska sportbilen.

– Idén är att göra den överkomlig för folk att köpa. Så kanske det är i USA, men här i Sverige kostar versionen vi körde 734 800 kr. Det är nästan 100 000 kr mer än Polestar 2. Det känns inte som en elbil för massorna, säger Tommy Wahlström.

En annan egenhet är att bilen saknar skidlucka.

– Men den norska importören håller på att titta på en lösning, nämligen att såga någon sorts hål i baksätet för att skapa en egen skidlucka. Om de lyckas är den svenska generalagenten intresserade att införa den lösningen.

Den norska Fordimportören försöker ta saken i egna händer och såga en egen skidlucka i bilarna.

”Bäddat för konflikter”

Fredrik Diits Vikström har besökt flera populära snabbladdare under sportlovet för att se hur högt trycket från elbilisterna är.

– Det känns som att det vuxit fram en vett-och-etikett-grej att bara ladda till 80 procent vid snabbladdaren. Sedan sjunker laddhastigheten. Jag har sett frågor från folk som undrar om de ska trycka på nödstoppet på andras laddare. Jag har själv fått laddaren avbruten, säger Maria Dahlin.

– Det är bäddat för konflikter om elbilarna blir många fler per laddställe. Hur länge ska du stå här och ladda egentligen? Vi andra vill ju också ha ström, säger Fredrik Diits Vikström.

Han tar också upp att vissa snabbladdare kan stå tomma under vissa delar av året men sedan bli extremt populära under loven.

– Det är en tuff nöt att knäcka. Det pratas om mobila stationer som kan stå längs fjällvägarna på sportlovet.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Fredrik Diits Vikström, Maria Dahlin och Tommy Wahlström.

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.