Nästa artikel
Dacia Sandero, Opel Grandland X Plug-In Hybrid och Seat Leon e-Hybrid
Podcast

Dacia Sandero, Opel Grandland X Plug-In Hybrid och Seat Leon e-Hybrid

Publicerad 18 februari 2021
Avsnitt 214: Vi provkör två laddhybrider och en riktig prispressare. Plus veckans bilsnackisar.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Fredrik Diits Vikström, Anders Helgesson, Tommy Wahlström och Maria Dahlin.

Du kan lyssna i spelaren genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

I veckans avsnitt pratar vi bland annat om dåliga vägar, ett problem som förvärrats de senaste åren. Tommy Wahlström tycker att personer som blivit arbetslösa eller permitterade skulle kunna bygga nya motorvägar.

– Flygvärdinnor och servitörer, till exempel. Vi aktiverar befolkningen som får frisk luft, gör nytta för samhället och får betalt, säger han.

Maria Dahlin kör just nu den Volkswagen ID 3 som Vi Bilägare köpt in som långtestbil. Flera allvarliga buggar har grusat ägarupplevelsen. Förra veckan fick hon till exempel krypköra i 7 km/tim trots att batteriet hade flera procent kvar.

– Det är mer som krånglar så jag bokade en verkstadstid. Jag ska få uppdatering 2.0 som borde avhjälpa ett problem med att nyckeln blinkar. Det tar jättelång tid, tio timmar, så den står just nu och tankar uppdatering på verkstaden.

Tommy Wahlström berättar att han ofta får mejl från läsare som klagar på att laddhybrider och elbilar är dyra att köpa. 

– Men en Seat Leon eHybrid kostar 339 900 kr före bonus. Den är på nästan 40 000 kr. Den årliga skatten ligger på 360 kr per år. En vanlig Leon med bensinmotor med navigation och parkeringsvärmare, som är standard i laddhybriden, kostar den 285 800 kr. Sedan ligger skatten på 5 000 kr per år. Under de första tre åren kostar den lika mycket som laddhybriden och då kan hybridens förbrukning vara mycket lägre.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.