Nästa artikel
Bilfrågan: Vad är ”hög hastighet”?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad är ”hög hastighet”?

Publicerad 18 februari 2021
"Som ”ogynnsamma körförhållanden” anges körning ”I hög hastighet”. Vad menas? 100, 110, 120, 130, 140, 150, 160, 170 eller 180 km/tim?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag har en Volvo C30 av årsmodell 2007. Efter drygt 13 år och drygt 13 000 mil fungerar bilen fortfarande utmärkt. Förbrukningen av motorolja upplever jag inte heller som problematisk. Men i instruktionsboken står, att under ”ogynnsamma körförhållanden” ska oljenivån kontrolleras oftare. Som ”ogynnsamma körförhållanden” anges bland annat långvarig körning ”I hög hastighet”. Vad menas med ”hög hastighet”? 100, 110, 120, 130, 140, 150, 160, 170 eller 180 km/tim?
Prenumerant 100496140

Svar
Jag tror att vi spontant som bilister kan uppleva hög fart som någonting helt annat än vad det är för bilen. Vi ställde frågan till Volvo Cars: ”Det är svårt, på gränsen till omöjligt, att i detalj svara en bilägare var gränsen för hög oljeförbrukning går, eftersom det beror på så många olika parametrar. Lika många parametrar som det finns förare i våra bilar – därför använder vi begreppet ”ogynnsamma förhållanden” för att dela generell information som täcker den största populationen av våra bilar. Dessa förhållanden speglar mestadels en hög belastning av bilen utöver det vanliga. Ett exempel kan vara att dra ett fullastat släp där man tangerar ekipagets maximala totalvikt eller exempelvis kör med husvagn i svår lutning i Alperna. Hög hastighet är inte att betrakta som aktuellt inom svenska hastighetsbegränsningar utan menas med de hastigheter som man får nå på specifika vägsträckor utan fartbegränsning i Tyskland. Det vill säga hastigheter där man mer eller mindre kör under – eller upp till – den maxhastighet som bilen kan prestera. Sådana körförhållanden kan ge en något ökad oljeförbrukning, men det är då en normal företeelse för bilen.
Gustaf Sjöholm, PR & Communication Sweden, Volvo Cars

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.