Nästa artikel
Premiär för Volkswagen ID 4 – alla fakta om nya elsuven
Nyheter

Premiär för Volkswagen ID 4 – alla fakta om nya elsuven

Publicerad 23 september 2020 (uppdaterad 23 september 2020)
Volkswagen visar upp nya elsuven ID 4 som ska bjuda på mycket utrymme och räckvidd för pengarna.

Efter Volkswagen ID 3 har det blivit dags för nästa eldrivna modell att visas upp. Den här gången är det en suv, och det är kanske inte så konstigt med tanke på hur många bilköpare som nu går över till en suv istället för en vanlig kombi.

Visserligen hann koncernsyskonet Skoda före med eldrivna suven Enyaq iV, men det hindrar inte Volkswagen från att lansera en egen modell.

Volkswagen ID 4 kommer enbart med eldrift och blir ungefär lika stor som suven Tiguan Allspace på insidan. Kupén ska upplevas som rymlig med stort panoramatak och långt axelavstånd. Bagageutrymmet har plats för 543 liter last, vilket är betydligt mer än för exempelvis Volvo XC60 som rymmer 468 liter.

Designen visar att bilen är lite mindre ”suv” än många konkurrenter utan mer av en crossover eller en något upphöjd kombi.

– Vi vet att våra kunder älskar suvar, man har bra överblick och de ser lite tuffare ut. Nu kan vi ge köparna en suv som också är helt socialt ansvarsfull eftersom den har noll lokala utsläpp, sa Silke Bagschick, försäljnings- och marknadschef för e-mobilitet på Volkswagen Personbilar på global nivå, på pressvisningen av ID 4.

Läs också: Skoda Enyaq iV officiell – här är alla detaljer om nya elsuven

52 mils räckvidd

Vid lanseringen kommer Volkswagen ID 4 i två olika versioner som båda har 204 hästkrafter och 310 Nm samt upp till 52 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln tack vare ett 77 kWh-batteri. Toppfarten begränsas till 160 km/tim och 0–100 km/tim går på 8,5 sekunder. 

Volkswagen ID 4 kan snabbladdas med upp till 125 kW vilket är lite långsammare än vissa konkurrenter men att ladda 32 mils räckvidd ska ändå gå på en halvtimme.

Bilen baseras på Volkswagens plattform för eldrivna bilar, MEB, och blir därmed bakhjulsdriven som standard vilket ska ge en imponerande liten vändcirkel. Fyrhjulsdrift finns som tillval i vissa versioner. ID 4 mäter 4,58 meter på längden och är därmed sju centimeter längre än Tiguan och elva centimeter kortare än Volvo XC60.

Volkswagen ID 4 finns med dragkrok och får dra upp till 1 000 kilo (med bromsat släp och i högst 12 procents lutning). I utrustningslistan finns även LED-strålkastare kallade IQ Light som kan anpassa ljuset efter mötande bilister och hälsar föraren välkommen med ett litet ”ljusspel”, 3D-baklampor med ”rinnande” blinkers och adaptiv farthållare som även kan bromsa inför kurvor, rondeller, städer och hastighetsgränser.

”Elbilar i alla segment”

På insidan har Volkswagen ID 4 samma typ av infotainmentsystem som ID 3 med pekskärm, röststyrning, Apple CarPlay och Android Auto. Vissa finesser går fortfarande att styra med fysiska knappar. Under vindrutan löper också en LED-ljusramp som exempelvis kan visa ljuseffekter för blinkers eller inbromsning.

Den billigare lanseringsversionen av Volkswagen ID 4 kostar 514 900 kronor och den dyrare går loss på 614 900 kronor. I båda fallen får köparna 60 000 kronor i elbilsbonus. Bilen kan förhandsbokas nu och redan nu byggs 500 bilar om dagen, en siffra som ska skruvas upp under hösten.

Bilarna går även att privatleasa för 5 425 kronor i månaden i 36 månader inklusive service och 1 000 mil per år.

Som jämförelse kostar koncernsyskonet Skoda Enyaq iV från 452 500 kronor före elbilspremien och den dyrare modellen med större batteripaket kostar 551 100 kronor. Dock skiljer sig utrustningsnivåerna och räckviddssiffrorna åt.

Läs också: Toppchef lämnar Volkswagen med omedelbar verkan

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.