Nästa artikel
TV: Första intrycket av Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – snål och snabb
Webb-tv

TV: Första intrycket av Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – snål och snabb

Publicerad 31 augusti 2020 (uppdaterad 31 augusti 2020)
Följ med när vi provkör Toyotas populära suv med laddkontakt.

Toyota har släppt en laddhybridversion RAV4. Tidigare har Toyota bara sålt Prius som laddhybrid, men nu kommer alltså även populära suven RAV4 med laddkontakt.

Redan nu har 1 200 svenskar skrivit upp sig för en Toyota RAV4 Plug-in Hybrid och Vi Bilägares redaktionschef Tommy Wahlström har provkört bilen i Danmark.

– Den är inte bara snål utan snabb också. Jag tror den kan locka en bred målgrupp, säger han.

Ett batteripaket på 18 kWh är mer än vissa elbilar hade precis när de moderna elbilarna började dyka upp på marknaden för några år sedan. Räckvidden på eldrift blir över sju mil som bäst.

Bilen har även värmepump som innebär att bilen och kupén kan värmas upp med hjälp av batteriet, och bensinmotorn behöver inte startas på vintern så länge temperaturen inte är lägre än tio minusgrader.

Bonusen ligger på 44 000 kronor vilket är en hög siffra jämfört med andra laddhybrider.

Vår provkörning av Toyota RAV4 Plug-in Hybrid publiceras i nummer 12/2020 av Vi Bilägare samt här på sajten för dig som är Premium-medlem. Vi kommer också diskutera bilen i ett kommande avsnitt av Vi Bilägares podcast.

Läs också: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – svenska priser klara för laddhybridsuven

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.