Nästa artikel
Så ska HVO-dieseln och etanolen räddas: ”En övergångslösning”
Nyheter

Så ska HVO-dieseln och etanolen räddas: ”En övergångslösning”

Publicerad 14 april 2020 (uppdaterad 14 april 2020)
Sverige ska försöka få till ett undantag från EU:s regler och fortsätta skattebefria biobränslen som HVO-diesel och E85.

Vid årsskiftet finns risk att skattebefrielsen för biobränslen försvinner. Sveriges undantag från EU:s regler kan dras in vilket skulle innebära att priserna för exempelvis HVO-diesel och E85 kan skjuta i höjden.

Risken blir då att etanol- och HVO-bilister istället tankar vanliga, fossila bränslen eftersom det kan bli billigare. Anledningen till att skattebefrielsen eventuellt kan försvinna är att EU vill styra om produktionen från biodrivmedel som baseras på livsmedel som raps och socker till biodrivmedel som produceras av avfall och sopor.

Ansöker om undantag

Men i förra veckan lämnade regeringen in en så kallad pre-notifiering inför en ansökan om att förlänga skattebefrielsen för så kallade höginblandade biodrivmedel. De vill även få till motsvarande befrielse för biogas.

Regeringen säger sig ha ”fört konstruktiva samtal” med EU-kommissionen och hävdar att det finns goda förutsättningar för att få till en förlängning av skattebefrielsen.

– Jag tror och hoppas att vi kommer få förlängt skatteundantag. Det pågår just nu en generell översyn av reglerna inom EU för skatteundantag och statsstöd, därför borde EU-kommissionen vara okej med en tillfällig förlängning av det svenska undantaget fram till dess att nya regler finns på plats, säger Lorentz Tovatt, klimat- och energipolitisk talesperson för Miljöpartiet, till Vi Bilägare.

Vad är ert mål, är det att fortsätta skattebefria denna typ av biodrivmedel helt samt även få till ett motsvarande undantag på tio år för biogas?

– Ja, det är målet just nu. Sedan är det inte osannolikt att vi framöver behöver fundera igenom utformningen på detta och inte minst hur det ska förhålla sig till "Bränslebytet", den så kallade reduktionsplikten. Kanske att vi kan omhänderta de höginblandade inom ramen för denna istället. Men det får bli en senare fråga.

Klarar inte målen utan biobränslen

Frågan om biodrivmedel är en del av Januariavtalet och därmed står även Liberalerna bakom regeringens nya förslag.

– Principiellt är vi mot att koldioxidskatt tas ut på biodrivmedel. Koldioxidskatten ska vara en beskattning på koldioxidutsläppen. Energiskatten däremot är fiskal och skulle därmed kunna tas ut även från biobränslen. Det som ställer till det är EU:s statsstödsregler som inte ser på beskattningen på det här sättet. Därmed är den rimliga vägen framåt att vi ansöker om skattebefrielse, säger Daniel Westlén, utredare i klimat-, energi- och miljöfrågor på Liberalernas riksdagskansli.

Enligt honom ser Liberalerna biobränslen – antingen genom inblandning i bensin och diesel eller som ren biogas eller HVO – som en övergångslösning. 

– Lätta fordon är relativt enkla att elektrifiera och på sikt bör större delen av flottan av lätta fordon vara elektrisk. Biodrivmedlen, särskilt då kvotplikten, är ett sätt att få ner utsläppen från de befintliga bensin- och dieselfordonen. Vi kommer att ha fordonen med oss ”för länge” för att få ner utsläppen tillräckligt snabbt om vi inte tar till biodrivmedel. Men på längre sikt kommer biodrivmedlen att behövas till exempel till flyget, till arbetsmaskiner och till tunga transporter.

Sverigedemokraterna är emot

En annan fördel med eldrift istället för biodrivmedel är enligt Daniel Westlén att han beskriver möjligheterna att skala upp produktionen av förnybar el som ”i princip obegränsade” med ökad vindproduktion, mer kärnkraft och mer solel.

– Potentialen för hållbar biobränsleproduktion är mer begränsad. Lösningen är i så fall syntetiskt framställda kolväten där processen drivs av energi från sol-, vind- och kärnkraft.

Moderaterna håller med om att skattebefrielsen för höginblandade och rena biodrivmedel ska behållas, enligt Louise Mejier, som är Moderaternas miljö- och klimatpolitiska talesperson.

– Moderaterna tycker det är rimligt att den som kör på drivmedel med lägre klimatpåverkan betalar mindre skatt än den som kör på ett drivmedel med högre klimatpåverkan. Moderaterna vill att EU-lagstiftningen tillåter medlemsländerna att differentiera skatterna utifrån graden av klimatpåverkan. 

Sverigedemokraterna vill däremot ta bort skattebefrielsen för HVO-diesel och E85.

– Vi är för en skattebefrielse på biogas, men säger nej till de övriga, säger Gustav Ericson, pressassistent för Sverigedemokraterna.


Uppdatering 20.00: Artikeln är uppdaterad med citat från Moderaterna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.