Nästa artikel
Toyota lanserar nya transporttjänsten Kinto
Reportage

Toyota lanserar nya transporttjänsten Kinto

Publicerad 5 mars 2020 (uppdaterad 20 december 2021)
Toyota ska gå från att vara biltillverkare till att bli ett företag som säljer transporttjänster. Kinto kallar man företagets första steg in i delningsekonomin och i förlängningen, mot de självkörande bilarna.

Den främsta anledningen till att folk väljer att skaffa bil är förstås att man vill kunna transportera sig. Men varför ska transporten vara kopplad till ett bilägande?

Kinto är Toyotas globala varumärke för mobilitetstjänster. Via Kinto ska kunderna enkelt kunna beställa och betala för just sin transport och inte behöva tänka på så mycket annat. 

Kinto kommer se olika ut på olika marknader och innehållet i tjänsten kommer variera, berättar Matt Harrisson, försäljningsdirektör på Toyota  Europa. Kinto kan vara en lösning för bildelning men också ett enkelt sätt att hjälpa äldre att komma över gatan.

– Kinto One är till exempel en fullserviceleasing för företag och privatkunder. Det här är kanske den del som är mest lik de lösningar som finns i dag och det som också är lättast för oss att beräkna lönsamhet på, säger Matt Harrisson. 

– Men vi ser också framtida möjligheter när det kommer till bildelning och prenumerationspaket. Här ser vi ökande efterfrågan från kunderna.

Under Kintos paraply ska man kunna hyra diverse olika transportmedel.

Kinto Go utgör den mest avancerade lösningen och ska vara klar att tas i bruk i samband med de olympiska sommarspelen i Paris år 2024. Det skulle kunna fungera så att du beställer och betalar din resa via din mobiltelefon. Du anger adressen dit du vill resa och appen planerar effektivaste rutt från din nuvarande position. 

Det skulle kunna innebära att du först får ta en elektrisk sparkcykel som står utanför din port till en korsande väg, 200 meter bort. Där blir du upphämtad av en annan Kinto Go-kund som är på väg åt samma håll.

I nästa stad kliver den kunden ur och du tar själv över ratten och fortsätter mot en angiven parkeringsplats där en ny kund strax ska ta över bilen.

Själv kliver du på en självkörande stadsbuss som kör dig den sista sträckan till ditt mål. Genom ett effektivare samutnyttjande av resurserna kan mobilitet bli billigare för användarna samtidigt som miljöbelastning och trängsel minskar. 

Det här kommer bli en tuff omställning för bilföretagen säger Matt Harrisson. 

– I våra prognoser ser vi inte att bilförsäljningen skulle sjunka kraftigt under första halvan av 2020-talet men efter 2025 kan vi få se lösningar för att öka utnyttjandet av vagnparken. I många fall är den väldigt låg i dag och många bilar står parkerade en stor del av sin tid. 

Den självkörande elbussen e-Palette ska frakta olympier under spelen i Tokyo redan till sommaren.

Återförsäljarna kommer att drabbas hårt av omställningen inom bilindustrin och riskerar kraftigt minskade intäkter. Elbilar kräver mindre service, uppdateringar via nätet ersätter verkstadsbesök och fler automatiska funktioner ger färre olyckor och mindre behov av reparationer.

Flera biltillverkare verkar också vara inställda på att minska återförsäljarnas roll och i vissa fall helt plocka bort dem från försäljningskedjan. Toyota har valt en annan väg. 

– Vi har absolut inga planer på att ta bort återförsäljaraffären, säger Matt Harrisson. De är mycket närmare kunderna än vi och vi ser dem som verkliga partners. 

– Det betyder inte att inte affärsmodellen kommer förändras, för det kommer den att göra. Vårt jobb är hjälpa dem klara övergången från att sälja nya och begagnade bilar samt service, till att erbjuda mobilitetstjänster. Vi måste jobba tillsammans för att skapa nya möjligheter att tjäna pengar. 

– Vårt återförsäljarnät är till exempel väldigt viktigt när man arbetar med bildelning. Där gäller verkligen att man ser till att det finns några som kan ta hand om bilarna och ge service.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.