Nästa artikel
Mercedes EQS smygvisad – här är nya toppmodellen med eldrift
Nyheter

Mercedes EQS smygvisad – här är nya toppmodellen med eldrift

Publicerad 30 januari 2020
Mercedes har en stor eldriven lyxsedan på gång, som ska börja säljas nästa år.

Mercedes har gjort klart att lanseringen av den eldrivna suven EQC bara är början på märkets elektriska resa. Mercedes EQC ska föjlas av flera andra modeller, bland annat en kompakt EQA.

Men närmast i tiden verkar lyxmodellen Mercedes EQS ligga, och nu publiceras de första smygbilderna på maskerade testexemplar. Modellen ska börja säljas 2021.

Den som hängt med i bilvärlden det senaste halvseklet vet att Mercedes S-klass ofta klassas som en riktig "teknikfest" som är tidigt ute med finesser som senare dyker upp i billigare modeller – exempelvis ABS-bromsar eller adaptiv farthållare.

Men med EQS-modellen tar Mercedes ett vågat steg. Nu kan S-klassens plats på tronen snart hotas av den helt eldrivna EQS-modellen, som på många sätt kan bli mer innovativ.

Med EQS siktar Mercedes in sig på Tesla Model S, den kommande generationen av Jaguar XJ som blir helt eldriven och till viss del Porsche Taycan. Det handlar om en slank sedanmodell med mycket lågt luftmotstånd, vilket kommer gynna effektiviteten och ge betydligt längre räckvidd än i högbyggda EQC.

Modellen bygger på en helt egen plattform som inte behöver ta hänsyn till någon förbränningsmotor utan kan anpassas helt för eldrift. 

Interiören ska bjuda på exklusiva material och en avslappnande känsla. Infotainmentsystemet är senaste versionen av Mercedes så kallade MBUX-system som fått bra kritik, och som här också kommer kunna uppdatera bilens mjukvara via nätet, som i Tesla. Det finns tre olika pekskärmar plus extra skärmar i dörrarna för att styra vissa finesser.

Tekniskt får vi dock inte veta så mycket om detaljerna, men konceptbilen Mercedes Vision EQS som redan har visats upp hade dubbla elmotorer på totalt 470 hästkrafter och fyrhjulsdrift, 100 kWh-batteri, 70 mils räckvidd och snabbladdning på 350 kW.

I verkligheten får vi enligt uppgift nöja oss med 400 hästkrafter, 90 kWh-batteri och räckvidd på 40–50 mil.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.