Nästa artikel
Provkörning: Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid (2019)
Provkörning

Provkörning: Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid (2019)

Publicerad 11 oktober 2019 (uppdaterad 11 oktober 2019)
Laddhybrid i dess snabbaste utförande från Porsche, nya Cayenne Turbo S E-Hybrid.
En redan stor motor som förstärks med en elmotor kan inte bli annat än en raket på vägarna, men till vilken nytta?
Porsche toppar nu sitt Cayenne-program med laddhybriden Turbo S E-Hybrid och kombinerar 4,0-liters V8 med en elmotor på 136 hästkrafter, vilket tillsammans ger hela 680 hästkrafter och ett vridmoment på 900 Nm. Siffrorna skvallrar om att det kommer gå undan och bilen fixar 0–100 km/tim på strax under fyra sekunder.

Här någonstans, när katapultkänslan börjat avta, kommer ändå känslan av dåligt samvete, vad är nyttan med att göra en redan sportig suv än mer sportig? Svaret från Porsche är att mycket faktiskt vill ha mer och att det alltid finns kunder som vill ha toppversionen.


 

"Det är svårt att inte tycka om denna koloss men nyttan och framför allt miljösamvetet känner något helt annat."

Cayenne Turbo S E-Hybrid kommer i två karossvarianter, som praktisk suv och sportigare Coupé. Den senare får en mer sluttande taklinje och med andra ord också mindre utrymme invändigt, både för bakpassagerare som bagageutrymme. Porsche har löst detta med sänkta säten och en lång person får faktiskt plats med både huvud och ben utan skruvstädskänsla.

Bagageutrymmet är mindre i båda hybridversionerna eftersom batteriet ligger under bagagegolvet men är ändå imponerande djupt och med helt raka lastväggar och golv som ger ett effektivt utrymme för packning.

Digital interiör, knapparna är få. Det mesta sköts via den 12,3 tum stora pekskärmen.

När jag trycker på startknappen är det knäpptyst. Inget dovt mullrande från V8:an utan istället går bilen igång på enbart el. Räckvidden på el är 40 kilometer, 135 km/tim är då maxfart.

För att få ut mesta räckvidd i kombination med prestanda finns fyra körlägen: E-Power (bilen går enbart på el), Hybrid (blandar både el- och bensinmotor för snålast körning), Sport (batteriet laddas minimalt för att ändå ha en extra reserv) och Sport Plus (fokus på max prestanda från bensin- och elmotor, batteriet laddas så fort möjlighet ges).

Jag kör på kurviga landsvägar genom mindre byar där E-läget och lägre hastighet passar perfekt. Väl ute på autobahn är det andra körlägen som gäller. I med Sportläget och den råa V8:an bryter tystnaden med ett vrål. Kraften är brutal och vips är vi uppe i hastigheter varken snåla eller tillåtna i Sverige. Det är klanderfritt tyst och bekvämt och denna tunga stadsjeep har nu förvandlats till en smidig sportbil. Det är svårt att inte tycka om denna koloss som så enkelt förvandlas till en sportbil men nyttan och framför allt miljösamvetet känner något helt annat.

Kombinationen av en betydligt mindre bensinmotor och en elmotor hade varit både roligare och modigare.

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid?

Full laddning tar cirka två och en halv timme.

Porsche  Cayenne Turbo  S E-Hybrid

Pris, från kr: 1 725 000 (Coupé: 1 765 000 kr).
Svensk lansering: Nu.
Mått, cm: L 493/B 198/H 167.
Bagagevolym, l: 645–1 605.
Tjänstevikt, kg: 2 490.
Dragvikt, kg: 3 000.
Motor: V8 bensin, 4 vent/cyl. Volym 3 996 cm3.
Elmotor: 100 kW (136 hk). Max effekt 680 hk vid 5 750–6 000 v/min. Max vridmoment 900 Nm vid 1 500–5 000 v/min. Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, Tiptronic S.
Prestanda: Toppfart 295 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 3,8 s.
Deklarerad förbrukning: 3,7–3,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 85–90 g/km.
Konkurrenter: Audi Q8 50 TDI Quattro, BMW X5 xDrive45e, Mercedes EQC. 

Plus: Fantastisk att köra.
Minus: Miljöalibi på en redan stor och tung bil ger ändå dålig eftersmak.

Vad nytt? Extra prestanda i kombination med elmotor.
För vem? Den som måste ha det senaste av det senaste och alltid i toppversion. 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.