Nästa artikel
Provkörning: Ford GT (2019)
Provkörning

Provkörning: Ford GT (2019)

Publicerad 10 februari 2019
Slank och styggt snygg, inte sant? Fälgarna på det här exemplaret är i kolfiber. Det sparar ett kilo per hjul fram och två kilo per bakhjul. Skulle en strålkastare förolyckas kostar en ny 10 000 – pund.
Du måste ansöka om att få köpa den, du måste köra den regelbundet och du får inte sälja den. Låter det rimligt? För den som vill få möjligheten att lägga vantarna på Ford GT är det verkligheten.
Femkommafem miljoner kronor. En svindlande summa pengar. Kalla den drömbil, onödig leksak eller ett hån mot oss vanliga dödliga, men – handen på hjärtat – skulle inte ditt ekonomiskt oberoende alter ego gärna se sig själv i din drömbil? 
Även om bankboken medger ett uttag på 5,5 miljoner kronor är det långt ifrån säkert att det blir en Ford GT på uppfarten.

Sedan produktionsstarten 2016 har en stab på drygt 60 personer tillverkat 250 GT per år i Fords Markham-fabrik, Kanada. Planen var två års produktion men med över 6 500 förfrågningar har Ford utökat produktionen ytterligare två år. Vad är det då de totalat 1 000 lyckliga köparna får för pengarna? 

Luftslitsar från framhjulen gör att grus och smuts blästrar karossen. Trots skyddande plastfilm har pressbilens dörrar lackerats om två gånger ...

AJ SOM ...! GT går på knock direkt. Dörren öppnar snett uppåt men den extremt breda dörrtröskeln i kombination med snäv instegsvinkel gör att jag kolliderar med den karmlösa sidorutan. GT är helt byggd av kolfiber. ”Badkaret” (monocoquen) som är bilens bärande struktur har formgivits för bästa möjliga aerodynamik, trots att GT är två meter bred sitter jag axel mot axel med medpassageraren. Den fast monterade stolen är riktigt resonabel. För att hitta rätt körställning är pedalställ och ratt justerbara. Rattens justermån är begränsad och skymmer effektivt hastighetsmätaren och en stor del av varvräknaren. Allt från blinkers till helljus sköts med knappar runt rattcentrum. Högst irrelevanta funktioner när bilen används till bankörning, men förvirrande i andra trafiksituationer. Det elektroniska gränssnittet är Sync3 men klimatanläggningen sköts inte via pekskärm utan vred av aluminium. Förvaringsmöjligheterna i kupén är obefintliga men mugghållare finns. 

Ett tryck på startknappen och sex cylindrar i V-formation väcker 655 hästkrafter till liv. Motorn har sitt ursprung i pickupen F150, cirka 60 procent av komponenterna är oförändrade.  Det innebär att en vanlig service i princip kan göras av vilken Fordverkstad som helst.

Växelväljaren till ”D” och den sjuväxlade dubbelkopplingslådan från Getrag trycker i växeln, en tydlighet som lever kvar genom hela hastighetsregistret. Det är uppenbart att GT hör hemma på racerbanorna. Ett exempel är den justerbara fjädringen som rent våldsamt kan höja eller sänka bilen med fem centimeter beroende på användning. Det finns ett komfortläge, men gissningsvis är knappen ironiskt menad. Bilen har däck som en varm sommardag är klistrigare än Karlsson, en höstdag som denna kräver de respekt. Lyckligtvis går styrkänslan utanpå det mesta, även om GT tar ordet spårkänslig till nya nivåer.

"V6:an vilar bara några decimeter bakom föraren, ljudet är ständigt närvarande. Ett hårt mekaniskt ljud av frustande turboaggregat och sex cylindrar som aldrig riktigt verkar sjunga i samma tonart."

Ute på Autobahn kan de 655 hästkrafterna användas till fullo. Gasresponsen är utmärkt, men naturligtvis märks den kraftiga överladdningen. V6:an vilar bara några decimeter bakom föraren, ljudet är ständigt närvarande. Inte med den sonora elegansen hos en V12:a eller V8 utan ett hårt mekaniskt ljud av frustande turboaggregat och sex cylindrar som aldrig riktigt verkar sjunga i samma tonart. Obeskrivligt läckert i stundens hetta, outhärdligt i alla andra situationer. Det blir inte mer äkta än så här.

Att kliva ur kupén efter cirka 20 mils körning är vemodigt, men samtidigt något av en befrielse. GT är inte en superbil för vardagsbruk, den är obeveklig. Min hjärna känns som efter en volymintensiv konsert, men det har varit en upplevelse som torde sätta Woodstock 1969 på avbytarbänken.

Diskutera: Vad tycker du om Ford GT?
Ford GT

Pris, från kr: Cirka 5 500 000.
Säljstart: Det går att anmäla sitt intresse. Sverige har än så länge fått fyra tilldelade bilar. Ford granskar ansökningarna och fördelar bilar till dem de anser vara lämpliga vårdnadshavare. Som köpare förbinder man sig att inte sälja bilen inom en stipulerad tidsrymd, detta för att förhindra kontraktshandel utanför Fords kontroll samt överpriser. 
Mått, cm: L 478/B 200/H 106/111. Markfrigång 7/12. 
Bagagevolym, l: 11,3. 
Tjänstevikt, kg: 1 385.
Motor: Sexcylindrig bensin V6, dubbelturbo, 3 497 cm3. Max effekt 655 hk vid 6 250 v/min. Max vridmoment 746 Nm vid 5 900 v/min. 
Kraftöverföring: Mittmotor, bakhjulsdrift. 7-växlad automatlåda av dubbelkopplingstyp.  
Prestanda: Toppfart: 347 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim under 3 s. 
Deklarerad förbrukning: Ingen uppgift. Enligt färddator 15,7 l/100 km. CO2-utsläpp: Ingen uppgift. Räkna med en generös skopa malus.
Konkurrenter: McLaren Senna (V8 T, 800 hk), Lamborghini Aventador SVJ (V12, 770 hk), Ferrari 488 Pista (V8 T, 720 hk), Porsche 911 GT2 RS (B6 T, 700 hk) med flera. 
 

Plus: Prestanda, historiskt arv, trolig värdestegring, formgivning. 
Minus: Egentligen allt utom ovanstående.

Vad nytt? Extrem sportvagn för vägen. Utökad produktion.
För vem? Allt för få.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.