Nästa artikel
Provkörning: Ford Edge (2019)
Provkörning

Provkörning: Ford Edge (2019)

Publicerad 2 februari 2019 (uppdaterad 4 februari 2019)
Nytt ansikte och rejäla 20- tumsfälgar.
Drygt två år efter lanseringen ger Ford sin Mondeo-baserade mellanklassuv Edge en översyn. Vad är nytt på menyn?
Anledningen till att Ford justerar Edge så tätt efter lansering är att nuvarande generation lanserades i USA redan 2014. Exteriört tar Edge ett kliv mot de europeiska syskonens formgivning. Frontens glittriga flin har ersatts av ett mer sammanbitet anlete. I ST-line utförande (bilden ovan) har pianosvarta detaljer ersatt kromglansen. Aktiva LED-strålkastare med skarpskuren ljussignatur förstärker den bistra uppsynen.
 

"Uppdateringarna har gjort modellen gott, men konkurrensen i klassen är hård."

Bakstammen är mindre linjeintensiv än tidigare. Baklamporna har fått ny form, det för modellen så karakteristiska ”ljusbandet” har fallit bort.

Jag kör på vinterhala vägar mellan Östersund och Åre. Karossen är lite svåröverblickbar, men körkänslan är inte oäven trots att bilen har en matchvikt på över 2,1 ton. Med tanke på vikten borde vägens ojämnheter hanteras smidigare, men stöddiga 20-tumshjul kräver sin tribut. 

Den nya tvålitersdieseln skickar 238 civiliserade hästkrafter genom en mjukväxlande åttastegad automatlåda, den sexväxlade dubbelkopplingsautomaten har gått i pension. 

Bekväma stolar, plottriga rattknappar och omständlig färddator, det mesta är sig likt i Edge. Röda kontrastsömmar är en nyhet.

Instrumentpanelen ger fortfarande ett lätt plastigt intryck. I Vignale-utförande blir den läderklädd, det höjer avsevärt den upplevda kvalitetskänslan.

Det elektroniska gränssnittet, Sync3, sköts av en 8-tums pekskärm. Upplösning och grafik är en generation efter de skärmar som finns i Focus och Fiesta, men funktionen är okej. En nyhet är att Edge får ”Fordpass Connect”. Via app kan föraren exempelvis låsa upp och stänga bilen, se räckvidd och starta motorn, men för att köra iväg krävs en fysisk nyckel i bilen. Mitt i allt uppkopplat pekande och svepande ska Ford ha beröm för att sätesvärme och klimatanläggning kan skötas med fysiska knappar. Likt tidigare är baksätet riktigt bekvämt. Justerbart ryggstöd, rejält med ben- och fotutrymme och bra öppningsvinkel på dörrarna. 

Förarstödsystemen har förstärkts. Den adaptiva farthållaren har kompletterats med kökörningsfunktion. Beroende på utrustningsversion finns dödavinkelvarning som kompletterats med varning för korsande trafik vid backning samt styrhjälp vid en undanmanöversituation.

När Edge lanserades hade Ford som mål att sälja 1 200 bilar per år, det har visat sig vara ett alltför ambitiöst mål. Hittills har 850 Edge hittat svenska köpare. Uppdateringarna har gjort modellen gott, men konkurrensen i klassen är hård. Jag har svårt att se att den trots allt lätt daterade Edge kommer att göra något större avtryck i försäljningsstatistiken.

Diskutera: Vad tycker du om Ford Edge?
Ford Edge  2,0 EcoBlue Bi turbo

Pris, från kr: Inte fastställt, gissningsvis runt 420 000 kronor. 
Säljstart: Våren 2019. 
Mått, cm: L 483/B 193/H 175.
Bagagevolym, l: 602–1 668.
Tjänstevikt, kg: 2 116.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel 1 997 cm3, max effekt 238 hk vid 3 750  v/min. Max vridmoment 500 Nm vid 1 750 v/min. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 8-växlad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 216 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,6 s. 
Deklarerad förbrukning: 7,1 l/100 km. CO2-utsläpp: 187 g/km.
Konkurrenter: Kia Sorento, Hyundai Santa Fe, Jeep Cherokee.
 

Plus: Fler säkerhetssystem, bekväm, rymlig, utseende.
Minus: Känns daterad.  

Vad nytt? Motor, utseende. 
För vem? Den som vill ha en suv med USA-känsla.  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.