Nästa artikel
Här är Audi Q8
Nyheter

Här är Audi Q8

Publicerad 5 juni 2018 (uppdaterad 27 april 2020)
Q-familjen har fått tillökning. Sportigare syskonet till Q7 utrustas med mildhybridteknik.
Audi har presenterat produktionsversionen av Q8. Vi har tidigare sett den som koncept, både som laddhybrid och som mildhybrid. Den senare drivlinan hittade in i produktionsform: Audi Q8:s förbränningsmotor får elektrisk hjälp av ett 48-volts system. Det gör att bilen kan rulla på el kortare sträckor, samt att motorn kan stängas av tillfälligt och bilen ”seglar” i jämn fart. Dessutom samlas bromsenergi in som laddar det lilla litiumjonbatteriet. För tillfället får vi inte reda mer om drivlinan, till exempel antalet hästkrafter. 

Audi Q8 är 4,99 meter lång, 2 meter bred och 1,71 meter hög. Detta gör den bredare, kortare och lägre än sin syskonmodell Q7. Hjulbasen på 3 meter gör att det får plats 1,755 liter i bagaget om baksätet fälls. 25,4 centimeter markfrigång garanterar att bilen kan köra vidare utanför asfaltsdjungeln. 

Bilen är fyrhjulsdriven. Som standard fördelar den mekaniska mittdifferentialen drivkraften mellan fram- och bakaxel med förhållandet 40:60. Behövs det mer någonstans, skickas extra kraft dit. Som standard har chassit dämparreglering. Luftfjädring är tillval, liksom fyrhjulsstyrning.  
 
På insidan styrs alla funktioner via två pekskärmar med vibrationsfeedback och möjlighet till röststyrning. Ett axplock av hjälpsystemen i nya Audi Q8 är adaptiv farthållare, filvarnare, trottoarkantsvarnare och 360-graderskamera. 

Audi Q8 lanseras i Sverige under tredje kvartalet 2018.

Diskutera: Vad tycker du om Audi Q8?     

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.