Bild
Nästa artikel

Audi Q8 Concept – laddbar coupésuv

Nyheter

Här är första bilderna på jättesuven. En produktionsfärdig bil ska stå klar 2018.

Över fem meter lång gjorde Audi Q8 Concept entré på bilmässan i Detroit. Hjulbasen är över tre meter och trots att taklinjen sluttar i coupéstil lovar Audi att det finns gott om utrymme för passagerare i baksätet och all packning får plats i det 630 liter stora bagageutrymmet.

Bilen är 1,7 meter hög och över två meter bred och dörrarna öppnas med touchsensorer. De flacka C-stolparna och de utställda hjulshusen sägs vara en flirt med åttiotalets ur-Quattro. På insidan finns Audi Virtual Cockpit i förarmiljön med digitala mätare, beröringsstyrda skärmar och head-up display.

Drivlinan är av laddhybridtyp och består av en treliters bensinmotor på 333 hästkrafter som får hjälp av en elmotor på 100 kW. Total effekt blir 330 kW och 700 Nm, vilken ska skicka iväg den stora klunsen från noll till hundra på 5,4 sekunder. På ren eldrift från litiumjonbatteriet blir räckvidden 6 mil.

Bilen har adaptiv luftfjädring och fyrhjulsdrift. Konceptet ska mynna ut i en serietillverkad bil som lanseras 2018.

Diskutera: Vad tycker du om Audi Q8 Concept?

Kommentarer

#1
2017-01-10 10:19

Fräsig! Min nästa bli? :)

#2
2017-01-10 10:23

Håller med! Det ända är att 2018 så är 6 mil på el ingenting i såpass stor bil. Dem borde bygga batteriet som en Tesla som fördelar vikten över hela bilen vilket ger flertalet mil på el. Bättre kan ni Audi!

#3
2017-01-10 10:28

Definitivt ett högintressant alternativ för mig i framtiden!!!
Men jag väljer nog något mindre fälgar och lite mer profil på däcken.

Och även i detta fallet är grillen för mycke, i alla fall för mig.

MVH AL

#4
2017-01-10 10:38

@CEAT, 6 mil på el är tillräckligt för att kunna köra utsläppsfritt i stadsmiljö. För långresor är enorma batteripack ala Tesla bara begränsande.

#5
2017-01-10 10:44

Tydligen tyckte inte Audi att BMX X6 var tillräckligt...man ville kopiera framgången.

#6
2017-01-10 12:00

Monster är väl en passande beteckning på denna "bil".

#7
2017-01-10 13:03

"Do you want to go to the Sustainability Conference?" frågar färddatorn.

Ja varför inte. Med en bil som väger över två ton och har 333 fossilhästar kan vi verkligen snacka hållbarhet.

#8
2017-01-10 14:32

@Mattse, antagligen kommer den som dieselhybrid i europa, så du kan vara lugn.

#9
2017-01-10 14:59

Swemba - skulle en dieselhybrid kännas som en mer hållbar utveckling? Ja diesel är verkligen framtidens bränsle. Det är därför som det förbjuds i stora städer inom 10 år.

#10
2017-01-10 15:49

Inte lika smaklös grill som på Lexus, den här ser ut som något groteskt från USA.
I övrigt inte alls dum!
Man får hoppas att de inte lagt alla funktioner över pekskärmen.

Men man bör nog fråga sig vilka behov man egentligen har, för detta monster är trots allt både stort, tungt och därmed, för de flesta, onödigt energiförbrukande.

#11
2017-01-10 15:53

Swemba, hur tänkte du där?
Med mindre batterier kan du ju inte alls köra på el några längre sträckor.
Det är ju i stan, där du bara kör korta sträckor med många start och stopp och dessutom kan ladda innan batteriet tar slut, som den ökade vikten av stort batteri har betydelse.

#12
2017-01-10 16:03

Den här bilen tar inga skönhetspris. En front som ser ut som intaget till ett vattenkraftverk. Storleken gör den hart när omöjlig att parkera på en vanlig P-ruta. 0 -100 på 5,4 sek, det är nog ett litet fåtal som behöver de fartresurserna.

#13
2017-01-10 16:05

Faktiskt en värre grill än Lexus, och en bil som ingen behöver - man kanske köper ändå om man har fet plånbok och vill skryta lite inför grannen.

#14
2017-01-10 16:55

Tycker nog att den är lite låg. Med 1,7 m kan jag ju fortfarande tvätta taket. Kläm till med 2,7 m istället!

#15
2017-01-10 18:56

@Mattse, varför är det inte hållbart med 100% förnyelsebar energi? Syntetisk diesel! Ett eventuellt dieselförbud tyder bara på okunskap och politisk inkompetens.

#16
2017-01-10 18:58

@RoyJ, läs igen vad jag skriver. 6 mils räckvidd är tillräckligt för normal stadskörning där el kommer till sin rätt. För långresor är ICE-motorn överlägsen eldrift och därmed är det bara dyrt, tungt och onödigt att släpa runt på en massa batterier.

#17
2017-01-10 19:30

Snygg

#18
2017-01-10 20:06

Vi får väl hoppas att detta koncept blir liiite nedtonad i serieversionen;-)

#19
2017-01-11 02:14

Bilen har enligt uppgift "23-inch 305/35 profile tyres", vilket är ett klart vettigt val.

#20
2017-01-11 07:30

Man undrar verkligen om biltilverkarna lever på en annan planet. Med alla skriverier och beslut kring miljömål i regeringar runt om på vår planet är det helt fel tajming att lansera ett sådant monster som denna bil är. Till deras försvar kan väl läggas att bilen specades säkert för si så där 6-8 år sedan. Framåt borde liknande bilar aldrig nå marknaden. Det borde även biltillverkare fatta.

#21
2017-01-11 07:36

Hur kan man kalla detta för en Coupé? Det är ju en stor klumpig 4-dörrars Suv.

#22
2017-01-11 09:39

Stor förlust för Audi att i dessa tider satsa på en sådan här modell, den behövs egentligen inte. Resurser borde läggas på att ta fram snålare bilar istället för bilar som förbrukar mer energi. Går åt helt fel håll nu.

#23
2017-01-11 11:25

Finns tyvärr bara ett enda ord att säga om "klumpen", vulgär !!

#24
2017-01-11 13:15

En helt onödig bil för alla! Bevisar VW-ledningens dåliga omdöme!

#25
2017-01-11 13:25

Om kunderna efterfrågar denna typ av bilar lär producenterna också ta fram dem. Audi gör uppenbarligen bedömningen att efterfrågan är högre än utvecklingskostnaderna och då producerar man givetvis fordonet i fråga.

Svårare är det inte.

MVH AL

#26
2017-01-11 18:38

@AL, bemöda dig inte. Låt Jantarna hata på. Det går inte att göra något åt.

#27
2017-01-11 21:25

Swemba; Det är säkert sant. Och visst kan man tycka det är fel med så här stora bilar. Men då behöver man bara välja en mindre så påverkar man bilbolagen att utveckla sådana istället.

För om Audi nu inte bygger denna bil, lär någon annan aktör göra det istället - för att möta efterfrågan - och då tappar Audi intäkter. Det lär inte aktieägarna uppskatta.

MVH AL

#28
2017-01-11 21:35

Jag har tidigare ondgjort mig över Lexus grill, men inte sjutton är den här snyggare.
Är det någon form av mindervärdeskomplex som huserar där man försöker övertrumfa i vulgaritet?

#29
2017-01-11 21:39

Jag håller med dig Saabnisse. Även jag har svårt för "grillmodet". Det var väl Audi som började med det och nu har fler hängt på.

Förhoppningsvis försvinner det inom sin tid till förmån för något annat - bättre(?).

MVH AL

#30
2017-01-12 00:21

AL, jag hängde inte med i ditt resonemang!? Skulle Audi förlora på att inte sälja denna bilen? Tveksamt, då skulle de kunna lägga resurserna på att ta fram en ny el-hybrid i A4:s storlek eller rent av en elbil. Audi har säkert mycket pengar, men jag tror snart att de blir akterseglade om de inte passar sig och börjar bygga bilar som folket har råd med samt som är snåla ur ett miljöperspektiv. För mig liknar det mer och mer storhetsvansinne. Jag tror tyvärr att Tyskarna snart blir omsprungna av länderna i Öst, som kommer att lägga mycket krut på att bygga snåla bilar som är praktiska istället för vulgära monster som någon direktör i väst endast har råd med. Jag syftar på bilar som tex Hyundai Ioniq och liknande som jag tror kommer att vara framtiden, snåla och effektiva samt även så praktiska som möjligt. Att fler inte inser att SUV är passé, ute... ocoolt och framförallt helt onödigt och omodernt är för mig en gåta!?

#31
2017-01-12 00:40

Bilen blir antagligen miljöbilsklassad, så varför klaga?

#32
2017-01-12 07:26

Det är sant att så länge kunderna vill ha såna här jättepansarbilar så är det såna man kommer att tillverka.
Kunderna styr som vanligt i viss mån men man kan och också påverka kunder med massiv reklam och erbjudande.

Vi kunder är lite dumma för ser vi en reklam med någon som kör med sin Suv över stock och sten så tror vi att vi också automatiskt blir skogsmulle/ödemarksöverlevare om vi köper en sådan bil som visas i reklamen.

#33
2017-01-12 10:55

Styggavargen: Audi har uppenbarligen bedömt att det lönar sig att utveckla och producera bilen i fråga, vilket innebär att man lyckats skatta en efterfråga på den. Annars hade man ju knappast beslutat sig för att starta serietillverkning. Audi lär inte utveckla en produkt som inte går att sälja, inklusive det 8-10% avkastningskrav som de har på sina produkter. Visst kommer bilen att bli förhållandevis dyr, det lär inte bli en volymsäljare lika lite som att en A8, BMW 7-serie eller MB s-klass är det. Och det är i huvudsak välbeställda som har råd att konsumera en sådan här produkt, precis som att de åker oftare på semesterresor och bor i dyrare kvarter. Tycker man inte om det så får man kontakta sin politiker och verka för ett annat ekonomisk (planekonomiskt) system än det som gäller i världen just nu.

De allra flesta biltillverkare räknar på vad folk vill betala för den tänkta produkten, som en central del i deras produktutvecklingsprocess. Mellan 10 och 15% av utvecklingsbudgeten brukar gå åt till att fastställa ett möjligt framtida pris, vilka volymer som kan komma i fråga, samt vilka egenskaper den tänkta bilen behöver ha för att motivera prisnivån ute bland köparna. Det är dessa utgångspunkter, vilka oftast justeras i takt med utvecklingsarbetets gång, som ligger till grund för produktens kravspecifikation som ingenjörerna har att rätta sig efter (antal stjärnor i NCAP, förbrukning, prestanda etc). 

Om Styggavargen sedan tycker att Audi skall bygga en annan bil, givet det han prioriterar, så behöver han ju inte köpa den. Han kan istället välja det alternativ som han tycker passar hans behov bättre. På så vis drar han ner på efterfrågan och förmår även Audi att tillverka sådana produkter som Vargen av det ena eller andra skälet tycker är bättre.

Personligen tycker jag om den här bilen. Den kommer att passa mina behov väldigt väl. Men jag inväntar det färdiga resultatet innan jag beslutar mig för ett eventuellt köp.

Och avslutningsvis: Om det nu är miljöns bästa som Vargen suktar efter så bör han inte köpa någon ny bil alls. Han bör istället använda de som redan producerats.

MVH AL

#34
.
2017-01-12 17:09

Audi tillverkar faktiskt bilar som passar för de som tycker som Styggavargen också.
Q8 blir nog en drömbil för oss som tycker annorlunda.
Jag tycker det är intressant att Audi tycks vara ganska ensamma om att tillverka laddhybrider med dieselmotor. Den miljömedvetna framtidslantbrukare får ett lätt val kan man säga.