Bild
Nästa artikel

Audi Q8 – störst, bäst och vackrast?

Nyheter

Q7 räcker inte, nu fläskar Audi på med försmak om en ännu större suv.

På Detroit Auto Show i januari kommer det att rulla in en jätte med fyra ringar i en grill med kolossala proportioner. Det rör sig om Audi Q8 – visserligen bara ett koncept – men Audi menar att den är i stort sett produktionsklar. Den fyrhjulsdrivna bilen sägs kombinera flexibiliteten i en suv med elegans från en coupé.

– Med Audi Q8 Concept har vi skapat en ny spjutspets bland Q-modellerna. Designen förmedlar både sportighet och prestige, förklarar Marc Lichte, designchef på Audi.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audi Q8 Concept?
 

Kommentarer

#2
2016-12-22 14:15

Jag väntar på Audi Q11 som enligt uppgift ska baseras på VW Crafter.

#3
2016-12-22 14:25

Liknar då rakt inte en Coupe alls. Ser ut för precis vad det är, en stor klumpig suv.

#4
2016-12-22 15:43

Jag väntar på Q20, skall byggas på Leopard. Det blir ultimata SUV stridsvagnen. Hoppas dom behåller kanonen på coupé modellen.
(OBS IRONI)

#5
2016-12-22 15:49

En stridsvagn att fickparkera?

#6
2016-12-22 16:28

Istället för högerregeln...

(Störst först).

#8
2016-12-22 17:08

Som vanligt med dessa skisser, alldeles för små fälgar.

#9
2016-12-22 17:33

Ska väl dela bottenplatta med Bentayga om jag minns rätt.

Den här kan omöjligt bli lika vulgär som den så kan den kannibalisera på sitt dyrare syskon så blir jorden en vackrare plats för oss alla..., eller snarare något mindre ful. Lär sälja i drivor i Ryssland, arabiska halvön och Kina förstås till individer med mycket pengar och ingen smak om jag generaliserar lite grann. "Sportig"; inte för fem öre att en bil som väger 2.5 - 3 ton ska betecknas som sportig.

#10
2016-12-22 18:33

Svårt att avgöra hur den färdiga produkten kommer se ut.

Troligtvis sjusitsig och ett rejält bagage. Dessutom laddad med ny teknik och elektrifiering. Säkert en spännande produkt som lär sälja i stora mängder.

MVH AL

#11
2016-12-23 08:55

Apropå de ynkliga fälgarna på skissen, så är dessa ca 30"

#12
2016-12-23 09:16

"Racet är igång", nu kommer Mercedes, Volvo, BMW och andra vilja visa att de kan bygga en ännu större och lyxigare SUV. Precis vi behöver i dessa tider med klimatförändringar. Bojkott på denna typen av bilar är vad vi behöver, och helst ett förbud. Egentligen är det förbud att bygga bilar som inte uppföljer vissa miljöaspekter, sedan får de bygga en stridsvagn om de så vill... bara de inte förbrukar naturens resurser i allt snabbare takt. Det måste tas hänsyn till hela kedjan, bilens tillverkning samt livstid och på slutet dess skrotning. Hela bilens livstid skall uppfylla strikta miljökrav.

#13
2016-12-23 14:31

Vad ska man säga om rika människor med för mycket pengar och för liten hjärna som köper denna typ av monster. Förbättrar inte världen, drar mer resurser över hela sin livscykel, försämrar trafiksäkerheten för alla andra, Usch.

#14
2016-12-23 14:43

Men det är OK att människor har två bilar då? Eller tre...

#15
2016-12-23 15:47

Sedan beror det också på hur man räknar. Om jag kan frakta sju personer i en stor Volvo XC90 så blir utsläppen per person lägre än om motsvarande andel människor åker i en vanlig kombi istället. Detta eftersom kombin bara får med sig fem personer.

Det är därför som en buss är mer effektiv än en bil. Den får med sig mer personer givet de resurser man stoppar in.

MVH AL

#16
2016-12-23 15:52

Jag ska säga till den dagen jag ser 7 personer i en XC90!

#17
2016-12-23 16:25

Det är nog främst förarsätet som blir slitet i XC bilarna oavsett vilken siffra det står

#18
2016-12-23 16:26

Tänk vad låga utsläpp jag har i min passat med 5 personer och en förbrukning på 4,7 l/100 km

#19
2016-12-23 16:40

Q8 är precis vad jag behöver.

#20
2016-12-23 16:40

Q8 är precis vad jag behöver.

#21
2016-12-23 17:13

Usch var skall det här sluta, inga normala garage , eller p platser kommer att vara tillräckligt stora för dessa bilar.

#22
2016-12-23 18:04

En monsterbil med eget oljebolag, praktiskt!

#23
2016-12-23 18:04

Var skall vi sätta gränsen, personbil eller stridsvagn. Allvarligt, det börja bli för stort nu. Rimmar illa med vad Audi och de andra biltillverkarna borde lansera, typ energisnåla bilar. Tror det solkar ned deras Varumärke.

#24
2016-12-23 20:02

Det lite otroliga är att det säljs mycket mer MPV:er nu, och bilar med 7 platser. Men det är nästan aldrig man ser att man har mer än max 5 personer i dessa bilar. Jag kan förstå om en barnfamilj med 3 små barn som alla behöver en barnstol köper en sådan, men dessa är väldigt få till antalet. Bilarna blir allt större och väger mer, speciellt med SUV trenden men antalet personer som åker i bilarna är i de flesta fall enbart 1-2 personer. Det blev väldigt påtagligt när påven var i Skåne och det bildades jätteköer, då körde jag i "fel" riktning på en helt tom väg där jag mötte hundratals bilar i kö... ingen av dessa hade mer än 2 personer i sig, och i över 95% av fallen enbart föraren.

#25
.
2016-12-23 21:48

Du sätter själv gränsen Optimus, grannen sin osv
Min gräns slutar inte där.
Både Audi och många andra tillverkare av stora Suvar tillverkar även minibilar för de som önskar sådana.
Min "stora" SUV (2,5 ton) drar 0,7/ mil vilket är lite, lite mer än en normal och ganska begränsad hybridbil.

#26
2016-12-24 08:10

ÄVen om en suv inte dricker så mycket soppa så skulle den dricka ännu mindre om den var en vanlig sedan eller kombi med samma motor. Detta tycks man glömma när man tycker att suven dricker lite.

#27
2016-12-24 12:24

Ja, många verkar resonera om att 0,7 liter/mil för en diesel är lågt idag. Det motsvarar ca 0,85 liter/mil eller mer om samma bil haft bensin motor. Det är minst 0,25 liter/mil för mycket för en bil som tillverkas idag. Räknar lite på det så innebär det 500 liter diesel/år för en bil som kör 2000 mil i ökad förbrukning och utsläpp. Ser man det på detta viset så blir det väldigt mer påtagligt. Helt onödigt också! Men vi är nog dömda till undergång, sunt förnuft och vilja till förändring verkar långt borta tills den dagen utsläppen drabbar personen i fråga direkt. God Jul!

#28
2016-12-24 13:13

Förmodligen kör man färre mil med en bil som har hög förbrukning så det går inte att räkna ut hur mycket utsläpp det blir beroende på en viss biltyp.

#30
2016-12-25 11:03

Kommentarerna skulle se annorlunda ut om alla som kommenterat hade de pengar som krävs för att köpa , samt pengar över.

#31
2016-12-25 12:21

Det skulle inte skilja om man hade pengar att köpa detta monster för jag skulle inte köpa den i alla fall just för att den är vulgärt ful.
Lite fånigt att tro att det har bara med pengarna att göra om man skall gilla en bil eller inte.

#32
2016-12-25 14:41

pinjong, alla grannar i området med sina XC60 kör nog varken mer eller mindre än innan då de körde en V70 eller liknande. Man kör nog det man behöver köra så att säga, nöjesåkning är nog väldigt få ägnar sig åt. Men visst, har man en gammal glidare som tas fram på sommaren så åker man nog mest för att det skall vara kul. Ekonomiska påtryckningar funkar sällan, då måste det vara riktigt mycket skillnad för att man skall låtas sig påverkas. Ju rikare du är, ju mindre funkar den metoden som sagt.

#33
2016-12-25 15:50

Styggavargen, jag menar att det generellt blir fel när man slår ner på en viss bil- eller motortyp. Eller när man vill vill förbjuda viss storlek, form eller material. Man frågar sig vilket fordon som då är det perfekta som passar allas behov och personliga preferenser och vem som egentligen har den moraliska rätten att bestämma detta? Nej, sätt istället upp rimliga ramar som ger en vettig balans mellan människors inneboende behov av mobilitet och långsiktig hållbarhet. Kort sagt, tänk större.

#34
.
2016-12-25 17:47

Hej Hackenbush. Önskar man ett högbygge får man tåla en centiliter mer.
Bäst är väl ändå en cykel om man resonerar som du.

#35
2016-12-26 08:08

Märkligt resonemang, om man inte gillar suv så måste man cykla. Det finns ju annat än suv fortfarande.

#37
.
2016-12-26 10:05

Det ligger i sakens natur att en tung bil oftast behöver lite mer energi än en lätt för samma förflyttning, ingen har väl påstått annat?
Jag menar att, bäst är om bilen är så rymlig, praktisk och säker som möjligt. Suv konceptet tycks komma närmast där. Det är så en bil ska byggas.
Bilen kan nog aldrig bli för stor, eller stor nog men för liten finns det otaliga modeller att välja på.

#38
2016-12-26 10:13

Suv är sällan mer rymlig än en vanlig halvkombi eller kombi.

#39
2016-12-26 13:38

En halvkombi eller kombi är ur rymlighetssynpunkt ett slöseri om man jämför med optimalt lådformade bilar. Sådana finns t ex i Japan. Man kan inte enbart anlägga praktiska synpunkter på bilen eftersom den så mycket är en produkt som appellerar till känslor. Smaken (känslorna) varierar över tid och just nu är SUV:en en biltyp som många gillar. Om man sedan länge "fastnat" när det gäller smak så är man möjligen obenägen att utan vidare ta åt sig nya (eller återuppfunna) former.

#40
2016-12-27 08:10

Visst kan man välkomna nya former om de är vettiga, en fyrkantig klossig bil som endast bjuder på lite mer plats på höjden är inget snyggt eller revoltionerande.

#41
2016-12-27 08:24

Pratar ni skåpbilar nu?, dessa har hantverkare övergett och kör nu pick-up av någon anledning. SUV lider oftast av att lastutrymmet är för "grunt", man tvingas lasta på höjden och det är inte helt optimalt. Kombi var förr i tiden mycket mer fyrkantiga och rymde mycket mer, tex 940/960.

#42
2016-12-27 18:20

Q8an har jag väntat på. Tycker Q7 är lite för fjuttig för att sticka ut på riktigt.

#43
2016-12-28 11:12

Som artikeln lite motsägelsefullt också säger så är detta en Coupé-liknande SUV typ BMW X6 och MB GLC Coupé.
Troligtvis baserad på Q7, precis som att A5 bygger på A4 och A7 på A6.
Mao, inte en "ännu större SUV".

#44
2016-12-28 11:13

Undrar hur de menar att den liknar en Coupe, jag ser inte det alls.

#45
2016-12-28 20:00

pinjong, du har helt rätt i vad du säger. Jag tycker lika illa om vanliga bilar som väger 2 ton (tex V90 och Mercedes E-serie). Min poäng är mer att ingen har lyckats visa mig en SUV som lastar lika mycket som en vanlig bil och som släpper ut lika mycket eller mindre än den vanliga bilen. Därför tycker jag SUV är lika illa, och du får kalla det vad du vill och vilken form på bilen spelar mig ingen roll. SUV ser inte bara klumpigt ut, det är tyngre och drar mer energi med ökade utsläpp till följd och inga fördelar alls i princip. Visst, större SUV kan vara en bra dragbil men det finns även vanliga större vanliga bilar som också är bra dragbilar. Har vi råd med dessa ökade utsläpp? Har vi råd att åka runt i stora 2 tons bilar. Vikten ökar hela tiden, det går åt fel håll och jag tror att orsaken har med säkerheten att göra. Volvo har under mer än 30 års tid alltid vägt mest och sålt på säkerhet. När tar det slut? Vad väger nästa modell efter V90? 2,5 ton? Nu pratar jag bilar som inte ens har batteri i sig (det väger förstås mycket och kommer göra bilarna ofrivilligt tyngre).