Nästa artikel
Ny däckmärkning – som ska göra däckköpet enklare
Nyheter

Ny däckmärkning – som ska göra däckköpet enklare

Publicerad 22 januari 2021
Efter många års debatt kan svenska däckköpare lättare skilja ut nordiska friktionsdäck tack vare en ny märkning.

För några år sedan infördes en särskild däckmärkning inom EU. Däckens egenskaper betygsätts på en skala på samma sätt som för exempelvis kylskåp och diskmaskiner.

I maj 2021 förändras däckmärkningen med tydligare betyg. Däckets rullmotstånd och bromssträckan på våg väg betygsattes tidigare på skalan A till G, men nu blir det istället A till E. Ljudnivån ska anges både i decibel och på skalan A till C.

Men den viktigaste nyheten för svenska däckköpare är två nya ikoner som är aktuella för vinterdäck. Dels införs en snöflinga som visar att däcket motsvarar EU:s standard för snögrepp och dels en ”isikon” som visar att däckets isgrepp uppfyller en viss ISO-standard. Det ska skilja ut nordiska friktionsdäck från centraleuropeiska friktionsdäck och så kallade året runt-däck.

– Däckmärkningen är superviktig för svenskt vidkommande då det äntligen, efter många års debatter, tillkommer en ismärkning för att däckköparna lättare kan särskilja nordiska och europeiska friktionsdäck samt allseasondäck, säger Vi Bilägares däckexpert Nils Svärd.

Som vanligt gäller att siffrorna är standardiserade och inte nödvändigtvis avslöjar hela sanningen om hur däcket presterar under svenska förhållanden. Du kan läsa alla våra däcktester här.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (2)
#3 • Uppdaterat: 2021-01-23 12:46
Raphael

Jag noterar att Däck365 kallar Yokohama IG60 för ”europeiskt vinterdäck” men det är faktiskt nordiskt. Även däckhandlare kan göra fel. Så bra med en märkning.

#4 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Den här märkningen borde ju införts på samma gång som det första nordiska friktionsdäcket kom på svenska marknaden. Och när var det? Kanske 20 år sedan, så det är med andra ord kraftigt försenat.

#5 • Uppdaterat: 2021-01-27 03:37
Konservator

Bra, kan vi nu bara sluta yra om "friktionsdäck" när vi menar dubbfria vinterdäck så är vi ännu ett steg närmare Nirvana. Vad då "friktionsdäck"? Det finns ju inget däck utan friktion. Vad skulle poängen med ett sådant vara? Och ett dubbdäck ger mycket mer friktion (mot t ex is) än ett dubbfritt däck, så dubbdäcket är ju i högre grad ett "friktionsdäck" än vad det dubbfria däcket är.