Nästa artikel
1 av 3 struntar i reflex
Nyheter

1 av 3 struntar i reflex

Publicerad 26 november 2020
Majoriteten av bilisterna vill se ett lagkrav på reflex för gångtrafikanter i mörker, visar ny undersökning.
Av över 2300 svarande uppgav 32 procent att de aldrig eller sällan bär reflex när de är ute och går i mörker. Det visar en enkät som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av Synbesiktningen. Sybesiktningen är ett samarbete mellan Bilprovningen och Synoptik som genomförs årligen och 2020 års resultat visade att 1 av 10 bilister har trafikfarlig syn

I undersökningen om reflexanvändande svarade 74 procent att det som bilist är svårt eller mycket svårt att upptäcka en person utan reflex. Forskning från NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) visar att personer med reflex blir synliga på 125 meters håll när de fångas upp av bilens strålkastare, medan de som inte bär reflex och dessutom har mörka kläder på sig syns först på 20-20 meters avstånd från bilen.
 – Vi ser avsevärt sämre när det är mörkt ute, lägger man till nederbörd och blöt vägbana blir det ännu värre. Det mänskliga ögat är gjort för dagsljus och har svårt att uppfatta detaljer och djup i mörker, säger Stina Lönn, chef för klinisk utveckling på Synoptik.

86 procent av de som deltog i reflexundersökningen ville se ett lagkrav på reflex för gångtrafikanter i mörker. 

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-26 10:26
Pi

Absolut - i alla fall när man går på en bilväg. Fotgångarna ser bilarnas starka LED-ljus jättebra men tyvärr så ser bilföraren den ofta mörkklädda fotgängaren knappt alls - och definitivt alldeles för sent. Speciellt när det regnar och den mörka vägbanan slukar upp allt ljus och man kanske dessutom har mycket mötande trafik.

#2 • Uppdaterat: 2020-11-26 11:56
Thommys

Det är nästan som man trott att en sådan lag skulle funnits. Varför gör den inte det? Ska man gå på allmänna vägnätet i mörker så ska staten kräva reflex.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.