Nästa artikel
Slutkört för Citroën C1 och Peugeot 108 – småbilarna läggs ned
Nyheter

Slutkört för Citroën C1 och Peugeot 108 – småbilarna läggs ned

Publicerad 21 oktober 2020 (uppdaterad 21 oktober 2020)
Peugeot och Citroën ska lägga ned de minsta modellerna 108 respektive C1, uppger källor för nyhetsbyrån Reuters.

Anledningen till att modellerna försvinner att de inte har tillräckligt hög vinstmarginal.

Att tjäna pengar på småbilar har visat sig vara en tuff utmaning för biltillverkarna. Det är visserligen möjligt att tjäna pengar på småbilar – titta bara på BMW:s satsning med Mini – men för den här typen av budgetbilar som lockar priskänsliga köpare är det inte alltid möjligt.

Citroën C1 och Peugeot 108 togs fram tillsammans med Toyota för att dela på kostnaderna. På samma sätt utvecklades konkurrenten Volkswagen Up tillsammans med Seat Mii och Skoda Citigo.

Mikrobilarna ställs dessutom inför ytterligare en utmaning, nämligen att tillverkarna måste klara de nya och tuffare utsläppskraven. Det innebär högre kostnader som det helt enkelt inte finns täckning för i den här prisklassen.

Vi Bilägare har testat småbilstrion flera gånger. I testet från 2014 kunde Peugeot 108 locka med en av bilvärldens absolut lägsta milkostnader: 20,10 kronor, jämfört med 21,90 kronor för Seat Mii.

Läs också: Ny bil för under 2 000 kronor i månaden – här är bästa valen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-10-21 17:48
Carl Trefalt

Det var tråkigt. Försvinner Toyota småbil också?

#9 • Uppdaterat: 2020-10-21 21:28
skarj

Vill minnas att Toyota gör en renodlad Toyota variant.

#a • Uppdaterat: 2020-10-22 09:48
Tobo

Från januari 2021 är Toyota ensam ägare till fabriken i Kolin i Tjeckien där Toyota och PSA tillverkat Aygo, C1 och 108.
En helt ny generation Aygo, (som är utvecklad fristående från PSA) är på gång.