Nästa artikel
Tesla Roadster kan börja tillverkas inom ett år
Nyheter

Tesla Roadster kan börja tillverkas inom ett år

Publicerad 24 juli 2020 (uppdaterad 24 juli 2020)
Andra generationen av Teslas sportbil Roadster kan komma tidigare än väntat. Elon Musk hintar om att bilen kan komma att börja byggas i Kalifornien inom 12 till 18 månader.
Nyaste generationen av Tesla Roadster visades upp redan 2017 med planerad lansering under 2020. Men sedan dess har Teslas vd Elon Musk prioriterat annorlunda.

När Musk gästade podcasten JRE tidigare i år berättade han att uppskalningen av Model Y-produktionen, att komma igång med leveranserna av Cybertruck och byggnationen av Teslas nya fabrik i Berlin är projekt som går före lanseringen av Roadster. Han kunde då inte bekräfta när bilen skulle börja produceras.

– Tesla Roadster är lite som en dessert. Vi måste ha kött och potatis och grönsaker och annat först, sa Elon Musk i poddintervjun.

Men när Teslachefen tidigare i veckan redovisade bolagets andra kvartalsrapport lämnade han också ut några intressanta hintar om Roadstern, skriver Electrek.

I redovisningen berättade Musk att bilen troligtvis kommer att tillverkas i Kalifornien och han nämnde också bilen som en del av flera projekt som är på ingång under under kommande 1,5 år.


”Tänk bara på kommande 12-18 månader. Vi kommer ha tre nya fabriker på plats. Saker ser jättebra ut med Giga Berlin(Teslas kommande fabrik i Tyskland) och vi har Cybertruck, Semi, Roadster, och full självkörning. Det finns så mycket att se fram emot. Det är jättesvårt att plats med allt i ett samtal”, sa Musk.

Det relativt vaga uttalandet skulle alltså kunna innebära att Roadstern börjar tillverkas i Teslafabriken i Fremont, Kalifornien i mitten eller slutet av 2021.


Tesla Roadster har som mål att bli snabbare än alla andra produktionsbilar som är gatregistrerade. Elon Musk siktar på en räckvidd på över 100 mil, en topphastighet på över 400 km/h och en 0–100-tid på 2,1 sekunder.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-07-24 11:41
Henrik M

en marginalbil såklart, men ändå viktig för att visa att man fortfarande är på topp och före konkurrenterna vad gäller det tekniska. Blir intressant att se vad den faktiska specen blir på Roadstern.
Minst lika intressant om inte intressantare blir såklart det andra han nämnde med, hur kommer specarna och priserna se ut för Semi och Cybertruck när de kommer ut. Ja mycket spännande på gång helt klart, lite kul hur de gång på gång spänner snöret lite högre varje gång nån konkurrent närmar sig deras tekniska spec.
Ska vi gissa på att veckan efter EQS släpps produktionsredo med 70 mil räckvidd så släpper Tesla sin S med 75 mils räckvidd? Nån som sätter emot?

#2 • Uppdaterat: 2020-07-24 12:51
N-iklas

Toppfart är inte allt, mycket osannolikt att denna har någon chans mot Lotus Evija.

#3 • Uppdaterat: 2020-07-24 13:14
Jarl Karlsson

Evilja är en mongobil för 20 miljoner

#4 • Uppdaterat: 2023-01-17 18:29
Gäst (ej verifierad)

Så här har det låtit, frågan är hur länge till

https://m.youtube.com/watch?v=qycUOENFIBs

#5 • Uppdaterat: 2020-07-24 15:03
pinjong

Om jämförelsen mellan iPhone och Tesla är relevant, och mycket pekar på det, kommer jag aldrig att köpa en Tesla. Är inte beredd att lägga en krona extra i hype-avgift.

#6 • Uppdaterat: 2020-07-24 21:20
Carl Trefalt

Intressant bil. Men den klarar inte att köra i 400 km/h och samtidigt ha en räckvidd på 100 km.

#7 • Uppdaterat: 2020-07-25 12:55
Henrik M

Pinjong: Nyfiken fråga där, på vilket sätt menar du att du behöver betala hypeavgift? Teslas bilar är ju inte en krona högre prissatta än sina konkurrenter ser vi nu när de kommer så på vilket sätt tänker du? Förstår hur du menar med Iphone som är betydligt högre prissatt än motsvarande specad Samsung t.ex. Men om en Tesla kostar ungefär samma eller mindre än motsvarande konkurrent, hur tänker du då att man betalar extra för hypen?

#8 • Uppdaterat: 2020-07-26 05:41
CEAT

Angående Apple så betalar man för en fungerande telefon som saknar virus/sälj sin data och att man får behålla all information för sig själv. Integriteten är värd att betala mycket för These Days!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.