Bild
Nästa artikel
Oväntat starkt resultat från Tesla

Oväntat starkt resultat från Tesla

Nyheter

Coronapandemin har slagit hårt mot bilindustrin. Men elbiljsätten Tesla står fortfarande starkt på benen. När Tesla redovisar sin andra kvartalsrapport för året har man överträffat analytikernas förväntan.

Teslas andra kvartalsrapport för 2020 visar att biltillverkarens omsättning fallit från 6,35 miljarder dollar till 6,04 miljarder dollar jämfört med motsvarande kvartal 2019. Men på förhand hade analytikerna förutspått en omsättning på 5,37 miljarder.

Teslas justerade nettovinst landade på 451 miljoner dollar. Här hade analytikerna räknat med en nettoförlust om 35 miljoner dollar, skriver Dagens Industri och hänvisar till Bloomberg.

Teslaaktien som imponerande har gått upp med över 280 procent sedan årsskiftet, lyfte 4,5 procent i efterhandeln.

Teslas positiva nyheter kommer som en kontrast från den övriga bilindustrin. Under årets andra kvartal har den globala bilproduktionen sjunkit med 45 procent och bilförsäljningen gått ned 27 procent, skriver SVT.


I samband med kvartalsrapporten meddelar också Tesla att bolaget står fast vid leveransmålet på 500 000 fordon i år.

Diskutera: Tror du att Teslas aktie kommer fortsätta stiga?


 
Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2020-07-23 12:06

Som svar på den ställda frågan: Ja, jag tror aktien kommer att fortsätta stiga en hel del till.
I övrigt är det riktigt kul att se att det lönar sig för företag som vågar utmana.

#2
2020-07-23 12:13

Om aktien kommer att stiga eller inte beror på Teslas marknadsandel framöver när konkurrenter börjar få luft under vingarna. Försprånget kan börja ätas in och därmed blir det svårare för Tesla.

#3
2020-07-23 12:21

Kul att se att Tesla levererar bra resultat under så extrema omständigheter, och att man nu gjort vinst 4 kvartal i rad. Bra jobbat.

Tror mer på hotet från nya tillverkare än de gamla dinosaurierna. Kineserna börjar så sakteliga etablera sig i Europa och USA. Nio tror jag starkt på, men det finns många fler. Sen kommer från USA Rivian och Lucid. Från Tyskland kommer Sonos. En sak är säker; Tesla och de andra nykomlingarna kommer knapra marknadsandelar från de etablerade märkena kommande år.

#4
2020-07-23 14:33

Vad säger alla vag älskare nu? Tesla är vad Apple var för 10 år sedan. Kommer trippla kommande år.

#5
2020-07-23 15:31

Vad hände med alla som för två år sedan skrek lungorna ur kroppen att tesla är döda inom två år.

#6
2020-07-23 16:10

Saslam: De sitter hemma på kammaren och knåpar ihop nya påhittade argument mot elbilar. :) Nästa är att kan man inte köra 100 mil med både husvagn och takbox i 150 km/h nonstop utan kisspaus är det värdelöst!

#7
2020-07-23 16:29

Tesla värderas till 600 000 dollar per såld bil om man skulle lyckas sälja 500 000 bilar i år. Det är en väldigt hög värdering.

Jag tror att Tesla kommer växa och att de kommer kunna bli lika stora som Audi, BMW eller Mercedes under detta decennium men jag tror inte att Tesla är i samma position som Apple för tio år sedan. Det är helt enkelt väldigt mycket svårare att expandera biltillverkning än tillverkning av mobiltelefoner. Detta faktum kommer rädda flertalet av de etablerade tillverkarna från en snar undergång enligt min bedömning.

#8
2020-07-23 18:41

Jag var en av de som trodde att Tesla var ett luftslott som skulle vara punkterat inom ett par år.
Jag är glad att jag hade fel och det har jag erkänt flera gånger, de har verkligen lyckats bra och det beror ju inte enbart på produkterna utan minst lika mycket på laddstationerna som ju var ett genidrag!
Nu anser Bloomberg att aktien är kraftigt övervärderad och det tror jag också.
Antagligen backar den då de stora tillverkarna kommer igång med sina modeller, men det spelar nog ingen roll, man är redan så etablerade på marknaden att man har råd med det.
Och genom att man redan har ett försprång kan man ju utnyttja det och presentera nya modeller, kanske även någon budgetvariant?
Konkurrens från Kina tror jag inte på, de kan säkert få fram likvärdiga bilar, men kan de hålla priset?
Och laddstationer?
Jag tror inte heller på små uppstickare, det är svårare att etablera nya bilföretag idag än för hundra år sedan.
Nej den verkliga konkurrensen kommer från de stora, Toyota, VAG, Ford, GM, PSA och kanske någon mer, men de ligger långt efter.

#9
2020-07-23 18:53

Teslas stora fördel på marknaden är att man lyckats etablera sitt varumärke. Många vill helst ha en Tesla, först i andra hand sneglar man på konkurrenterna, som tvingas konkurrera med lägre pris i första hand.

#10
2020-07-23 18:59

Det är väl bäst att börja med facit för i år. Hittills i år har det varit en synnerligen dålig affär att ligga kort i Tesla, men också att de stora analysfirmorna anser att aktien stigit för mycket, för snabbt.

Har de rätt ? Tesla släppte en kanonrapport som tog de flesta på sängen. Ingen hade ens räknat på vinst, mer på om förlusten skulle vara hanterbar.

Faktum kvarstår, var 10:e aktie är blankad. Man kan se det på två sätt, det ena är att aktien kan få ytterligare ett uppsving om alla måste in och täcka sina positioner.

Det andra är att blankarna har rätt !

https://money.usnews.com/investing/stock-market-news/articles/most-short...

#11
2020-07-23 19:52

Henrik A: Hur menar du med att det har varit en synnerligen dålig affär med Tesla i år? Deras aktie har stigit med 264% än så länge i år.....dålig affär? Nja, ser inte så ut på mitt aktiekonto iaf. Men du kanske har andra preferenser.

#12
2020-07-23 20:45

Tesla påminner om en Iphone, lite finare och dyrare.

#13
2020-07-23 21:28

Går från klarhet till klarhet, grattis Tesla! Passerar snart Volvo personvagnar i volym. Tesla är nytänkande nyskapande och visar att de är bäst på eldrivlinor, operativsystem och passiv säkerhet något som Volvofalangen tror att deras märke är bäst på.

#14
2020-07-23 21:54

Henrik M.

Ligga kort betyder att blanka en aktie=spekulera i nedgång. Blankarna har inte haft ett kul år i Tesla med tanke på den fantastiska uppgången i aktien.

#15
2020-07-23 23:40

@Henrik M

Är du seriös ?

Läs @V70Silvers förklaring och skäms.

#16
2020-07-24 06:43

Poängen är att alla bilmärken utom tesla är efter i utvecklingen. Det är tack vare tesla som elbilar ens har blivit en grej. Ett exempel på det är alla fordonstillverkare som fuskat med sina utsläpp för att år efter år påvisa att de kan sänka utsläppen men icke. Kör alla elbil så kan man väldigt enkelt räkna ut hur mycket utsläpp ett land ger då allt hänger på bolagen som tillverkar energi. När man inser vikten av en elbil you never going back! Det är underbart tyst, man kvävs inte om man ligger bakom en elbil. Så sjukt när folk kör sina sportbilar och tror att det är coola, jag får en besk smak i munnen och ser bara miljöförstöring. GO Tesla.

#17
2020-07-24 08:41

#16 CEAT.
Japp, jag håller med. Som häromdagen när en snubbe kommer brölande i sin Audi RS4. Det låter och ryker och vibrerar och dundrar. Halvt olidligt. Det känns så.....gammalt. Han har ingen autopilot, inget sentry mode, inga OTA updates, inget keep climate ON, inget Netflix i bilen, ingen frunk osv. osv. Det enda han har är att bilen är snabb.

Det ironiska är ju att jag ändå drar ifrån honom vid rödljusracet sedan. Snacka om dåligt bilval...

#18
2020-07-24 09:26

Ja tänk vilka fantastiska människor det är som kör på el.

Alla som kör fossilt är bakåtsträvare till skillnad mot de rättrådiga, ofelbara och allmänt helt överlägsna individer som sett ljuset och som dagligen tillber Elon Musk.

Obs! Kan vara ironi...

#19
2020-07-24 09:56

Tesla är en liten spelare. De tillverkar ett litet antal dyra bilar. De har en trogen kundkrets. Teslasekten. För vanliga människor som vill ha en bil för 2 - 300 000 kr har Tesla inget att komma med. Så de kommer nog att överleva i sin nisch. De talar om självkörande bilar. Nåväl, sådana har jag sett då och då. De som ligger i diket. När de bestämde sig för att inte göra som föraren ville.

#20
2020-07-24 10:28

Arne: Visst är det så att Tesla inte har bilar för alla plånböcker än, men att kalla dem för en liten spelare som tillverkar ett litet antal dyra bilar får mig att undra vilken garderob du levt i de sista två åren.

#21
2020-07-24 10:37

Henrik
Fast jag tror du missuppfattat en del av elbilsmotståndet (#6).
Jag själv vill gärna ha Tesla 3 och jag vet att det är en bra affär när man väl har en. Men min motivation att ta mig över den ekonomiska tröskeln för att som privatist investera i en Tesla är minimal.

#22
2020-07-24 10:47

Axa: Läs gärna mitt svar till Arne en gång till. Min poäng var att även om inte alla vill köpa en Tesla så är det lite väl att kalla de en liten spelare som tillverkar ett litet antal bilar som Arne gjorde.
Du säger du vill gärna ha en Tesla Model 3, det tror jag inte på, då hade du skaffat en istället för octavian du köpte. Nu ville du ju tydligen inte veta hur lite mer det hade kostat dig per månad eftersom du inte ville svara mig i andra tråden.

#23
2020-07-24 13:06

Henrik
Det håller jag med om att Tesla inte längre är en småspelare.
Däremot förstår du inte att för mig att skaffa en tesla 3 i det billigaste utförandet hade inneburit extra kostnad runt 6000 kr i bara avbetalning. Så visst kunde jag ha skaffat en men tycker det inte är värt den investeringskostnaden.

#24
2020-07-27 12:40

Han ser glad ut:)
Folk betalar nästan lika mycket som för en Snikutrustad Sklass men får en skoda komfort och kvalitetsmässigt etc; (

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.