Nästa artikel
Mercedes elektriska turbo ska ge betydligt bättre gasrespons
Nyheter

Mercedes elektriska turbo ska ge betydligt bättre gasrespons

Publicerad 17 juni 2020
Mercedes AMG-modeller får snart så kallad eTurbo-teknik som ska minska risken för turbofördröjning.

För bara några årtionden sedan sågs turbomotorer som något exotiskt och ovanligt. Sedan dess har de blivit mer eller mindre standard hos nästan alla stora biltillverkare.

Det stora genombrottet kom med den så kallade downsizingtrenden där motorerna plötsligt skulle bli betydligt mindre för att sänka utsläppen i körcykeln. Nu pratas det istället om att motorerna kan behöva bli större igen för att klara nya utsläppskrav.

Trots omställningen till elbilar kommer förbränningsmotorerna bli kvar ett tag till, och Mercedes visar nu upp ett intressant sätt för att lösa en av nackdelarna med turboladdade motorer, nämligen turbofördröjningen eller det så kallade turbolagget.

Mercedes ska använda en så kallad elektrisk turbo där en del av tekniken hämtats från F1-världen. Integrerat i turbon finns en minimal elmotor som snabbar upp responsen inte bara från stillastående utan också vid högre varvtal.

Mercedes är inte först med att experimentera med elektrisk turboladdning, det är något flera andra tillverkare också tittat på de senaste åren. Mercedes ska först lansera den nya eTurbo-tekniken i AMG-modellerna men eventuellt kan den även hitta in i det vanliga modellprogrammet senare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-17 17:56
Carl Trefalt

Turbon ska alltså ge kraft både vid låga som höga varvtal.

#2 • Uppdaterat: 2020-06-20 16:07
L. Mäkinen

Det är väl bara att bygga en riktig motor utan andningshjälp så slipper man fördröjning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.