Nästa artikel
Nya kravet: Alla tyska mackar ska ha elbilsladdning
Nyheter

Nya kravet: Alla tyska mackar ska ha elbilsladdning

Publicerad 7 juni 2020
14 000 bensinstationer måste snart erbjuda laddning för elbilar.

Tyskland ska införa kraftiga subventioner på elbilar och för köparna innebär det en rabatt på upp till 90 000 kronor. Det innebär att vissa elbilar blir lika dyra att köpa som vanliga bensinbilar.

Men det är inte enda nyheten i planen som ska kickstarta den tyska ekonomin och öka antalet elbilar på vägarna efter coronakrisen.

Enligt ett nytt krav måste alla bensinmackar också erbjuda elbilsladdning. Det finns i dag strax över 14 000 bensinstationer i Tyskland och samtliga måste alltså införa laddning för elbilar eller riskera att bli av med tillståndet.

Knappt två procent av alla bilar som registrerades i Tyskland var eldrivna förra året medan bensin- och dieselbilarna hade en marknadsandel på 59 respektive 32 procent.

Den nya planen är tänkt att öka efterfrågan på elbilar och få fler bilister att överväga eldrift vid nästa bilköp.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-07 15:20
Grosser

Framsynt, en del av Energiewende!

#2 • Uppdaterat: 2020-06-07 16:03
L. Mäkinen

Det borde ligga i deras egna intresse att ge folk en anledning att spendera en stund på stationen.

Pratade med en elbilsägare igår som helt saknade el till bilen hemma och på jobbet. All påfyllning gjorde han hos Lidl.

#3 • Uppdaterat: 2020-06-07 16:38
V8-Power

Att inte mackägarna fattar detta själva förstår jag inte.

#4 • Uppdaterat: 2020-06-07 18:20
Grosser

Circle K har ju börjat bygga ordentligt, dock mest i Norge. I Sverige är det mest i form av Ionity ännu.

#5 • Uppdaterat: 2020-06-07 18:44
Elbilisten

#4: Kollade just på circlek.no, 72 träffar på hurtiglader :-) I Norge pratade man i början om "nabo-effekten", granneeffekten. Folk litar mer på grannen är vad de läser på nätet. Det är kanske lite på samma sätt med Sverige och Norge. När vi ser vad de köper gör vi det också.

#6 • Uppdaterat: 2020-06-07 18:46
Bandvagn

Tecken i tiden. Bensinmackar bygger laddare.

Oljebolaget Shell bygger och huserar snabbladdningsstationer i Europa. Byggs nu.
BP Buys Chargemaster, Britain’s Largest EV Charging Company
https://www.greentechmedia.com/articles/read/bp-buys-chargemaster-britains-largest-ev-charging-company

I Norge går man som vanligt steget längre och tar bort bensinpumparna för att få dit snabbladdare istället :)
https://www.tnp.no/norway/panorama/this-gas-station-in-norway-becomes-the-worlds-first-one-to-replace-all-gas-pumps-with-electric-chargers

Är nog en tidsfråga här i Sverige också...

#7 • Uppdaterat: 2020-06-07 18:58
Elbilisten

#3: Enstaka kommer inte förstå omställningen så länge de får sälja lite bränsle vid årets lokala veteranbilsträff. Med eller utan lagkrav kommer detta att lösa sig. Om tekniska kravet bara är en enkel laddbox är det småpengar för en mack. Om jag var mackägare skulle jag satsa på ett par snabbladdare och utbyggd fikahörna. Det kan bli räddningen för några av de som ligger vid större vägar. Men på sikt tror jag att de flesta snabbladdare kommer att stå vid ett köpcenter, snabbmatställe eller torget i mindre samhällen. Precis som i dag.

#8 • Uppdaterat: 2020-06-07 19:16
Elbilisten

#6: Det fanns fler än jag trodde.

https://www.okq8.se/pa-stationen/bensinstationer/#?services=Snabbladdning%2050%20kW
36 träffar på snabbladdning.

https://www.preem.se/hitta-station#filters=f-1-21&mapPos=58_522962047984784%2C15_791273762593807&mapZoom=6
22 snabbladdare.

https://www.circlek.se/station-search
49 med snabbladdning.

#9 • Uppdaterat: 2020-06-07 19:45
bgl

Det gäller att bygga snabbt även här i landet.
Ska vi som politikerna vill 20-dubbla antalet elbilar måste antalet hemladdningsplatser också öka 20 gånger men offentliga snabbladdningsplatser behöver byggas ut varje år framtill 2030 med lika många som finns idag!

#a • Uppdaterat: 2020-06-08 10:17
Patrik Lundström

Lite som när pumplagen för etanol trädde i kraft... Många stationer som försvann från landsbygden då.

Jag drev själv en liten Uno-X station då på en mindre ort vid havet när bolaget kom och berättade att dom skulle lägga ner sina stationer. Det slutade med att jag fick köpa loss stationen och driva den vidare i egen regi utan bensinbolag inblandat. Så fick det bli och ända sedan dess har jag drivit den vidare...
Jag lär aldrig bli rik, men med facit i hand så var det ändå det bästa jag har gjort!

Tack och lov så har jag aldrig varit över dom 1000 kubik i försäljning som innebar att man måste erbjuda förnyelsebart drivmedel. Försäljningen har legat runt 900 kubik per år. Jag hade aldrig själv klarat av att installera en etanolpump.
Lika lite som att jag idag skulle klara av ett eventuellt krav på att installera laddstolpar för elbilar...
Att tvinga min lilla mack till att installera laddstolpar vore lika korkat som om att man skulle få för sig att tvinga alla sjömackar till att installera laddstolpar...

Stationen håller den lilla orten levande med sin lilla servicebutik.
På sommaren fyrdubblas drivmedelsförsäljningen när alla båtar ska ner i havet och när alla gräsklippare, mopeder, motorcyklar med mera ska ha drivmedel samt att campingplatserna i närheten börjar fyllas upp med turister. Det är det jag lever på under hela året.

Ett krav på laddstolpar för alla mackar vore garanterat en väg till nedläggning för min lilla station och många liknande stationer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.