Nästa artikel
Elektroniken står för 40 procent av bilens pris
Nyheter

Elektroniken står för 40 procent av bilens pris

Publicerad 7 maj 2020 (uppdaterad 7 maj 2020)
Smarta finesser som gör körningen säkrare och bekvämare kostar 120 000 kronor om bilens nypris är 300 000 kronor, enligt en ny rapport.

Antalet elektriska finesser och styrenheter har fullständigt exploderat de senaste åren. Nya bilar kryllar av sensorer och datorer som håller koll på minsta lilla detalj.

Och det har hänt mycket på bara några år: 2004 hade knappt 20 procent av bilarna som såldes i USA antisladdsystem. 13 år senare, 2017, var den siffran nästan 100 procent. Även för exempelvis dödavinkelnvarning, däcktrycksvarning och sidokrockkuddar har utvecklingen gått snabbt.

De nya finesserna kan definitivt öka både säkerheten och komforten men de driver också upp kostnaden. Enligt en rapport från konsultfirman Deloitte stod elektroniken för 18 procent av bilens pris år 2000. I dag är den siffran uppe i 40 procent och 2030 förväntas den nå 45 procent.

Det innebär att elektroniken inom inte alltför många år kommer stå för nästan hälften av bilens pris.

Utvecklingen lär fortsätta gå åt samma håll när allt fler tillverkare satsar på autonom teknik för att göra bilen mer eller mindre självkörande. 

För att göra en bil självkörande på nivå 2, där föraren måste vara uppmärksam och bilen bara kan ta över körningen under vissa förhållanden, krävs sex sensorer enligt rapporten. För att nå nästa nivå krävs 13 sensorer och om bilen ska bli helt och hållet självkörande krävs inte mindre än 32 sensorer för att hålla koll på omgivningen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-05-08 15:22
Roger Skagerström1

Eller så finns det de som inser nyttan med det och inte låter som en 90-årig tjurig gubbe. Som kanske heller vill höra på sina egna poddar eller Spotify istället för Sjövädersrapporten eller reklamradio, och som uppskattar en snygg integrering av detta. Som inser det meningslösa i att bilen står på tomgång i stillastående köer. Som inser att de inte kan häva en sladd bättre än ett antisladdsystem (nej - tror inte Svenne60 kan det heller). Och som faktiskt begriper att systemen inte är där för att köra bilen trafiksäkert - de är där för den gången någon (man själv eller någon annan) misslyckas med det. Och nej - inte ens Svenne60 reagerar snabbare än ett autobromssystem som känner av utspringade människor. Är det nån som tror det så har de fel. Punkt slut.

Det märks rätt tydligt att de som gnäller här inte använt en bil med tex skärm. Hur jävla smidigt det är (OM tillverkaren gör det rätt) att ha allt centraliserat än att ha 500 små jävla knappar utspridda över halva kupén. Om man fäste lika stor vikt vid knapparna (med samma funktioner som skärmen) som vissa verkar tro här så skulle folk kört av vägen MER förut. För inte fan sitter ni i era skärmlösa bilar och konstant fipplar med volymen eller radion? Inte sitter ni och läser stationsnamn på den lilla scrollande displayen på FM-radion (om den nu har sådana finesser) hela tiden? Inte sitter ni och räknar ut bränsleförbrukningen i huvudet kontinuerlig medans ni kör? Varför skulle man då göra det bara för att man har allt på en smidig, central skärm - som oftast sitter mycket närmre vindrutan än alla jävla knappar i 90-00-talsbilar gjorde, så man behöver ta blicken från vägen MINDRE än innan.
För att inte tala om HUD. Fan va smidigt det är. Hastigheten visad rakt framför ögonen. Under en vanlig bilfärd behöver jag aldrig ta blicken lägre än toppen på instrumentbrädan med HUD och skärm (som enligt stofiler ser ut som en ditlimmad surfplatta på toppen av instrumentbrädan - för att de gillar att ha skärmen i knähöjd och titta bort från vägen).
Tjurgubbar i antika Volvobilar måste köra 30-40 vid en 50-kamera. Det eller konstant ha blicken nere på hastighetsmätaren. Men det går inte för då kör de av vägen, då det inte går att se vägen och hastighetsmätaren samtidigt - om man inte är duktigt skelögd.

Det jag ogillar med nya funktioner går att räkna på ena handens fingrar. Behåll vanliga handtag, och gör inte AC'n skärmberoende. Annars är det mesta av godo. Även om det verkar vara svårt att förstå för många. Underförstått - så länge systemet i sig är bra.

Det där med att de krånglar förresten. Köp inte bilar från märken med konstant krånglande elektronik så funkar det. Skulle det krångla så kommer nog Bildelsbasen.se att finnas även i framtiden.

#9 • Uppdaterat: 2020-05-08 17:02
Sabud2

Jag är inte 90 än men precis som du kommer den dagen. Beträffande sladdar har det under 240000 mil och ca. 10000 på 2 hjul hävts en och annan sladd. Dock så anser jag att antisladdsystem är något mycket bra då vi ändå har grunden för det, nämligen ABS-systemet.

#a • Uppdaterat: 2020-05-08 22:40
LeifV

Eftersom min bil, min cykel, mina skor osv redan är ordentligt "uppkopplade" och har ett enormt app-utbud (äger alltså en mobiltelefon) så har jag absolut noll nytta av allt elektroniskt bling-bling. Har inte heller tid/ork/lust att lära mig ytterligare ett system, eller för den delen dras med de problem det kan föra med sig, inte heller betala dubbelt för sånt jag redan har.

Har heller ingen större lust att skriva på något avtal där biltillverkaren tar sig alla rättigheter och friheter och lämnar noll till mig som skall köpa bilen -bilfirman vill ha stort ägande i min bil och då får de betala sin del av det hela (typ google ger mig en massa gratis, mot att jag bjuder på mig själv -vad bjuder bilindustrin på?)

Återstår att se vad för bil man köper så småningom? Något kinesiskt där de har vett att åtminstone låta bilköparen låta bli att köpa onödiga optioner.