Nästa artikel
Regeringen vill rädda etanol och biodiesel
Nyheter

Regeringen vill rädda etanol och biodiesel

Publicerad 7 april 2020
Biobränslen som E85 och biodiesel hotas av skattechock vid årsskiftet. Nu ska regeringen ansöka om ett undantag.

Vid årsskiftet riskerar svenska biodrivmedel att tappa sin skattebefrielse. Det skulle i så fall innebära ett betydligt högre pris vid pumpen än i dag.

Det handlar om exempelvis biodiesel och etanol (E85), som i dag är skattebefriade – något Sverige har tillstånd för från EU. Den här typen av bränslen används inte minst av kollektivtrafiken men även personbilister tankar biodrivmedel som kan sänka utsläppen rejält jämfört med konventionella bränslen.

När 2020 går över i 2021 riskerar dock nya EU-regler träda i kraft som innebär att Sverige förbjuds att skattebefria den här typen av biodrivmedel. Anledningen är att EU vill styra om produktionen från biodrivmedel som baseras på livsmedel som raps och socker till biodrivmedel som produceras av avfall och sopor.

Frågan om Sverige ska få fortsätta skattebefria biobränslen har länge hängt i luften, och frågan är fortfarande inte avgjord. Men nu har regeringen skickat in en så kallad pre-notifiering inför en ansökan om att förlänga skattebefrielsen av biobränslen.

EU-kommissionen ska nu besluta i frågan. Regeringen säger sig ha ”fört konstruktiva samtal” med EU-kommissionen och hävdar att det finns goda förutsättningar för att få till en förlängning av skattebefrielsen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Varför skall Etanol och HVO vara skattebefriat?
Är väl bättre att det beskattas lika oavsett om det blandas i bensin/diesel eller förbrukas outspätt av ett fåtal idealister.
HVO beskattas med 4,67kr/liter när det blandas i diesel som alla dieselfordon nyttjar och är skattebefriat som outspädd HWO100.
Inte konstigt att dieseln har blivit dyr med ökad inblandning av HWO som samtidigt beskattas med knappt 5kr extra som grädde på moset på det redan dyra utgångspriset.
https://spbi.se/statistik/skatter/skatter-fornybara-drivmedel/

#2 • Uppdaterat: 2020-04-07 14:02
Världens vackraste man

För mig låter det som att EU har en poäng. Att göra bränsle av mat verkar inte helt bra. Att göra bränsle av avfall och sopor verkar toppen.

#3 • Uppdaterat: 2020-04-07 16:38
Ingemar Bohman

Etanol skall beskattas efter all skada de har orsakad!
Genom all skövling av skog, se skräck exempel som i Brasilien.

#4 • Uppdaterat: 2020-04-07 17:13
Carl Trefalt

HVO och etanol måste vara billigare att köra på, än att köra på diesel och bensin. Folk tänker ju med plånboken.

#5 • Uppdaterat: 2020-04-07 18:57
glimma-48

Carl T: Ja svårare än så är det inte. Biobränsle bör inte bara skattebefrias utan också subventioneras liksom som el för fordonsdrift. Är bensin och "vanlig diesel" inte dyrare kommer folk inte sluta använda dessa drivmedel.

#6 • Uppdaterat: 2020-04-08 09:19
Mythbuster

Tänk att myten kring etanol och skogsskövling lever än. Det odlas ytters lite sockerrör i regnskogsområden. Helt enkelt fel klimatzon och därmed inte optimal avkastning. Däremot är palmolja från Sydostasien en helt annan historia. Rätt klimatzon och rejält lönsamt. Så den som vill undvika palmolja, och därmed skydda regnskog, bör i första hand undvika kakor, smink m.m.. Kolla innehållsförteckningen nästa gång ni köper kakor.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.