Nästa artikel
Genesis G80 är en bredsida mot Mercedes och Audi
Nyheter

Genesis G80 är en bredsida mot Mercedes och Audi

Publicerad 31 mars 2020
Hyundais lyxmärke Genesis lanserar en ny utmanare till de tyska lyxmodellerna.

Hyundai har precis som Toyota och Nissan ett eget lyxmärke för de mer exklusiva modellerna. Hyundais konkurrent till Lexus och Infiniti heter Genesis och visar nu upp en ny sedanmodell som även ska säljas i Europa.

Genesis G80 är en direkt utmanare till Mercedes CLS och Audi A7 Sportback. Den har svepande coupélinjer och halvkombibaklucka. Modellen är designad av Luc Donckerwolke som också står bakom flera Lamborghinimodeller och Bentley Flying Spur.

Inredningen ska ge ett lyxigt intryck med högkvalitativa material, en bred infotainmentskärm och matta träpaneler. Det smala gallret för klimatanläggningens luftutsläpp löper längs hela interiörens bredd.

Genesis G80 kommer med en 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor med turbo på strax över 300 hästkrafter eller en 3,5-liters V6-motor på 380 hästkrafter, även den med turbo. Även en dieselmotor på 2,2 liter och 210 hästkrafter ska erbjudas för att locka europeiska köpare.

Modellen finns med antingen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-31 13:07
Gäst (ej verifierad)

Minst 600k?

Nä, inte för en koreansk bil oavsett även om den säkert är en trevlig bekantskap på många sätt. Hyundai/Genesis/Kia har för mig noll attraktion. Ingen historia och en tillverkare som bara spottar ur sig förvisso dugliga modeller men de är ju samtidigt så oerhört anonyma i mina ögon. De kunde väl åtminstone försöka att hitta en egen design istället för att bara kopiera tyskarna som i detta fall?

Och värdeminskningen på de tiotal per år som handlarna högst eventuellt skulle kunna lura på några aningslösa här hemma skulle garanterat bli monumental...

Lexus har försökt drygt tjugo år här i Europa utan någon större succé och Infiniti gav ju upp och att Genesis skulle lyckas bättre håller jag högst osannolikt. Européer har hittills inte velat köpa asiatiskt i dessa prisklasser.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-31 13:12
Raphael

Jag säger som Brännström: ”Vet du vad du har? Taskig tajming!”.

En stor och vräkig lyxmodell och dessutom eldrift, i en värld nu präglad av en kraftig ekonomisk tillbakagång... Kan inte bli mer ”taskig tajming” än detta.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-31 13:13
mrbackoffice

Läcker även om grillen var lite osmakligt vulgär, men det är ju mer regel än undantag nu. Jag tror det kan fungera i USA, bevisligen lyckades ju Lexus. Européer är mer kräsna när det gäller märke, hellre en snålutrustad Audi/BMW än en välutrustad asiatisk bil verkar vara regeln. Om jag själv hade stått där och valt så vet jag inte heller... Hade i vilket fall tagit Lexus före denna.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-31 13:32
L. Mäkinen

Ska man säga nåt positivt så ser den ut att kunna gå lätt genom luften.
Ska man inte vara positiv skulle jag vilja ha en annan front, instrumenteringen inbyggd i panelen, ut med alla "träbitar" och avsluta med att ha en ratt som inte välkomnar en med mungiporna neråt.

#5 • Uppdaterat: 2020-03-31 13:36
Henrik M

Grillen var inte snygg, däremot gillade jag en del andra designelement på bilen helt klart. Överlag så betydligt snyggare än motsvarande Lexus i mina ögon. Inredningen gillade jag skarpt förutom ratten. Gillar att det matta träet kommit tillbaks mer och mer hos flera tillverkare, väldigt sobert och elegant i denna inredningen.

#6 • Uppdaterat: 2020-03-31 13:50
Svenne60

Att tillverka en bättre bil med avseende på kvalitet och värde för pengarna än Audi/Mercedes/BMW är ingen större konst. Lexus har visat vägen. Kvalitetsnivån på de tyska premium märkena har försämrats ordentligt sedan 80-, och 90-talet. Men det betyder inte att Genesis blir en framgång i Europa. Här väger namn & status för de tyska bilarna väldigt mycket i köparnas ögon

#7 • Uppdaterat: 2020-03-31 14:00
saabnisse

Fronten är inte lyckad, men det är ju något den delar med de flesta konkurrenter. Inredningen verkar lite veteran, visserligen gillar jag träinslag, men det är något som får mig att tänka på förr i tiden.
Men ratten är rund och det är ju ett sundhetstecken!

#8 • Uppdaterat: 2020-03-31 15:00
Apex

Föregångaren var snyggare. Interiören är ett lyft dock.

#9 • Uppdaterat: 2020-03-31 15:39
Irvor

Så hopplöst omodernt år 2020.

#a • Uppdaterat: 2020-03-31 16:34
Optimus

Ser ut som om Donkerwolke har använt kopieringsmaskinen flitigt på sitt kontor. Klippt ihop delar från framförallt Mercedes och Audi, kryddat med lite BMW. Fantasilöst.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.